10 tips om het maximale uit jouw delivery & take-away tool te halen
19 oktober 2020
De laatste persconferentie heeft de horecabranche wederom met de rug tegen de muur gezet. Snoeiharde maatregelen, waarbij we het coronavirus nu écht onder controle moeten krijgen. En wat we er ook van vinden, we moeten ermee dealen en het maximale uit deze periode halen. De enige optie voor jou nu is door delivery & take-away service aan te bieden voor jouw gasten.
De volgende uitdaging: hoe haal je het maximale uit jouw delivery & take-away tool? Met onderstaande tips helpen we jou op weg!
Horecatip #1: Zorg dat je actief bent op social media
Heb je jouw concept (tijdelijk) omgezet tot een online bestel service? Laat het jouw gasten weten via jouw eigen social mediakanalen! Gebruik je timeline & stories om hen hierover te informeren. Zo zijn de gasten die jou opzoeken of voorbij zien komen op social media, meteen up-to-date. Maak bijvoorbeeld foto’s en/of video’s van de bereiding van de gerechten en benoem dat zij via de website kunnen bestellen. Zo krijgen jouw gasten gelijk een “kijkje in de keuken” en worden ze getriggerd om bij jou te bestellen.
Horecatip #2: Werk al jouw communicatie bij met de juiste informatie
Je bent zichtbaar bij jouw fans op social media, op je eigen website en in Google. Maar ook in deze tijd wil je juist nieuwe ‘online’ gasten aantrekken. Nu jij of een van je werknemers misschien iets meer tijd over heeft, is het een goed moment om je al deze kanalen onder de loep te nemen. Klopt alle informatie op de website nog? Zijn jouw website, social kanalen en Google My Business nog helemaal up-to-date met de laatste informatie? En is jouw website goed zichtbaar via de zoekmachines? Investeer jouw tijd in het optimaliseren van je kanalen, dit vertaalt zich uiteindelijk altijd terug.
Horecatip #3: Upsell bestellingen
“Ze eten je arm en drinken je rijk”, zo gaat het gezegde. Maar sommige restaurants bieden hun wijnen niet aan bij het bezorgen. Zonde! Maak er gebruik van dat we thuiszitten en maak het extra gezellig voor jouw gasten. Bied een speciaal borrelpakket aan en/of zet wat goede wijnen online. Of wat dacht je van een goede fles olijfolie die mensen in hun eigen keuken kunnen gebruiken? Genoeg mogelijkheden!
Horecatip #4: Personaliseer de take-away tassen
Zie je dat een gast die je kent een bestelling bij jou doet? Kijk of je iets kunt toevoegen aan de bestelling wat persoonlijk is! Schrijf bijvoorbeeld een (kort) briefje, bedank hen voor de bestelling en laat weten dat wanneer mogelijk is, je de gast graag weer persoonlijk ontvangt in jouw restaurant en zijn favoriete tafel uiteraard beschikbaar voor hem stelt. Ook bij nieuwe gasten kun je de bestellingen personaliseren door een geschreven briefje en bedankje toe te voegen aan de take-away en/of delivery tassen. Zo blijf je ook op afstand jouw gastvrijheid tonen.
Horecatip #5: Varieer je menu
Een variërend menu klinkt misschien wat logisch, maar juist in deze periode is dat extra belangrijk. Natuurlijk blijven je classics op de menukaart staan, maar probeer jouw gasten extra te verrassen door te variëren met jouw creativiteit in het menu aanbod. Zet bijvoorbeeld iedere week een paar wisselende gerechten op het menu en maak jouw gasten enthousiast voor wat je iedere week weer voor nieuws op het menu hebt staan. Zo zorg je ervoor dat het niet bij 1 bestelling blijft.
Horecatip #6: Laat je gezicht zien
Geef jouw gasten letterlijk een kijkje in de keuken. Door te laten zien dat jij hard aan het werk bent voor jouw gasten, activeer je ze om bij jou te bestellen. Ook als je nu helemaal gesloten bent, is het belangrijk om in de gedachten van jouw gasten te blijven. Zo komen ze straks weer massaal naar jouw restaurant!
Horecatip #7: Werk aan je lokale vindbaarheid
In plaats van dat gasten dankzij een wandeling of fietstocht jouw restaurant tegenkomen, gaan zij op internet op zoek naar een goed restaurant in de buurt. Jouw lokale vindbaarheid van je restaurant is nog nooit zo belangrijk geweest! Hoe verbeter je dit? Door slimme meta descriptions te schrijven voor alle pagina’s van je website, door jouw Google ‘Mijn bedrijfspagina’ goed te onderhouden en door Google Posts toe te voegen. Zo zorg jij ervoor dat je online beter vindbaar bent voor jouw gasten!
Horecatip #8: Investeer in marketing
Nu investeren in marketing? Ja, juist nu! Ondanks dat dit misschien gek klinkt, is dit juist het moment om jouw huidige doelgroep én een nieuwe doelgroep aan te spreken door te investeren in marketing. Mensen zitten thuis, veel op social media en zijn bereid de horeca te steunen. En onderzoek wijst uit dat in tijden van corona het juist goedkoper is om marketing te bedrijven.
Heb je hulp nodig om een goed marketingplan neer te zetten voor jouw restaurant? Wij helpen je graag!
Horecatip #9: Focus je op nieuwsbrieven
We gaven het al eerder aan: blijf communiceren met jouw doelgroep. Een van de geschikte manieren hiervoor is jouw eigen nieuwsbrief. In de nieuwsbrief kun je relevante informatie en kennis delen die je speciaal voor jouw gasten schrijft. Deel bijvoorbeeld het favoriete recept van de chef met de bereiding ervan. En houd je gasten op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen rondom jouw zaak. Op deze manier behoud je de sterke band met jouw fanbase en trouwe ambassadeurs!
Horecatip #10: Spreek je waardering uit
Last but not least: laat zien dat je je gasten waardeert. Er wordt massaal liefde gegeven aan de horeca in deze tijd. Geef die liefde ook terug. Schrijf bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje op de doos van de bestelling, stuur een persoonlijk mailtje met je waardering nadat iemand bij je heeft besteld of deel een post op je social mediakanalen zodat jouw gasten zich gewaardeerd voelen. Op deze manier zorg je er ook voor dat je opvalt tussen alle restaurants die hun gerechten nu laten bezorgen.
Hulp nodig?
Kan jij de komende tijd wel wat extra hulp gebruiken voor jouw horecazaak? Ons team staat voor jou klaar! Laat het ons weten en we gaan direct voor je aan de slag.