5 tips om de naamsbekendheid van je restaurant te verhogen
27 juli 2021
De restaurants en terrassen zijn alweer een paar maanden open en voor nu ziet het ernaar uit dat dit ook zo blijft. Gasten zijn weer heerlijk aan het genieten in de horeca van een lekkere lunch, diner of borrel. Hierdoor ligt jouw focus als ondernemer op het hebben van een volle zaak. Het liefst op ieder moment van de dag. Hoe doe je dat? Door het vergroten van de naamsbekendheid van je restaurant. Hiermee trek je namelijk nieuwe en bestaande gasten aan én zorg je voor terugkerende gasten. In onderstaande blog leggen we uit hoe je dit doet.
Naamsbekendheid: De belangrijkste factor
Om (nieuwe) gasten aan te trekken, is naamsbekendheid van jouw “merk” de belangrijkste factor voor jouw horecazaak. Naamsbekendheid creëer je namelijk door online vindbaar én zichtbaar te zijn. Wij geven altijd het advies: “Je moet zijn, waar jouw gasten zich (online) begeven”. Ben je dat niet, dan is de kans groot dat jouw gasten kiezen voor een andere zaak die dat wel is. Door online zichtbaar en vindbaar te zijn, zorg je ervoor dat jouw (potentiële) gasten jouw naam gaan herkennen, onthouden en uiteindelijk voor jouw restaurant kiezen, omdat je elke keer verschijnt en daarmee top of mind bent en blijft. Dit is iets wat jij zelf bij jouw gasten moet creëren en onderhouden. Investeer daarom tijd en energie in dit belangrijke deel van online ondernemen. De essentie van het vergroten van jouw naamsbekendheid is duidelijk. Wij geven 5 tips om hiermee aan de slag te gaan.
- Tip #1: Zie jouw website als online visitekaartje
- Tip #2: Gebruik kwalitatief goede foto's
- Tip #3: Wees actief op social media
- Tip #4: Vergroot je online vindbaarheid met marketing
- Tip #5: Zorg voor terugkerende gasten met e-mailmarketing
Tip #1: Zie jouw website als online visitekaartje
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: jouw website is jouw online visitiekaartje. Het is dan ook cruciaal dat deze er tiptop uit ziet en binnen een paar seconden de aandacht van de bezoeker trekt en behoudt. Ga jouw website dan ook nog eens na of deze er wel uitnodigend en sfeervol genoeg uit ziet. Zorg dat jouw website het verlengstuk en representatie wordt van jouw zaak. Worden de zintuigen van de bezoekers geprikkeld? Heb je goede foto’s van jouw restaurant en gerechten op je website staan? Is de website op mobiel ook navigatie-vriendelijk? Allemaal belangrijke punten om na te lopen en waar nodig te optimaliseren.
Houd hiermee in je achterhoofd wat jij zelf fijn en mooi vindt als je andere websites bezoekt. Is de eerste indruk positief? Of zie je juist verbeterpunten? En waar ligt dat aan? Zo moet je ook naar je eigen website kijken. Want een eerste indrukt telt.
Tip #2: Gebruik kwalitatief goede foto's
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Niet gek dus dat kwalitatief goede, scherpe en mooie foto’s online steeds belangrijker zijn geworden. Het is dan ook cruciaal om op iedere pagina goede foto’s te hebben staan. Dit geeft een vertrouwelijk en compleet beeld van wat jouw gasten in jouw restaurant kunnen verwachten. Daarnaast geven foto's jou de mogelijkheid om het water al in de mond te doen laten lopen bij jouw gasten met de overheerlijke gerechten die je online presenteert en in jouw zaak serveert. En dát is precies wat jouw gasten doet overhalen om voor jouw restaurant te kiezen en die reservering of online bestelling te maken.
Tip #3: Wees actief op social media
Tegenwoordig is het cruciaal om (minimaal) wekelijks regelmatig meerdere posts op je social mediakanalen te plaatsen. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat jouw (potentiële) gasten jouw naam niet onthouden. Jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid zijn dan ook onmisbaar voor de naamsbekendheid van jouw restaurant.
Ons advies is om regelmatig content te delen waardoor jouw volgers en fans een positief gevoel krijgen en daardoor zin krijgen om bij jouw restaurant langs te komen. Denk bijvoorbeeld aan mooie foto’s van jouw smaakvolle gerechten en het bereiden hiervan, foto’s van jouw restaurant (interieur), de bar met die heerlijke cocktails, het top team introduceren, updates geven over de nieuwe menukaart of deel positieve reviews van tevreden gasten. Er zijn legio aan mogelijkheden om content te maken. Ga er eens goed voor zitten en deel je dagen in voor structuur en overzicht. Bereid je voor op speciale themadagen en zorg dat je goed zichtbaar bent en blijft.
Tip #4: Vergroot je online vindbaarheid met marketing
Potentiële gasten zoeken steeds vaker online naar lokale restaurants en dus restaurants in de buurt. Kom je niet in de lokale zoekresultaten naar boven in Google (denk aan SEO-teksten op jouw website)? Ben je niet vindbaar op de social mediakanalen zoals Facebook en Instagram (middels organische timeline posts en stories)? Of doe je niks met Google Ads (betaald adverteren)? Dan zijn dit voor jou de gemiste kansen die voor het oprapen liggen om te werken aan het vergroten van de naamsbekendheid van jouw zaak.
Hoe vaker mensen de naam van jouw restaurant voorbij zien komen in de zoekresultaten en social media timelines, hoe beter jouw naam blijft hangen en hoe groter de kans is dat ze bij jou reserveren of een online bestelling plaatsen. En als ze eenmaal binnen zijn, is het aan jou en het het team om van die gast een tevreden gast, maar óók een terugkerende gast te maken.
Tip #5: Zorg voor terugkerende gasten met e-mailmarketing
De gastvrijheid en daarmee de goede ervaring van jouw gasten bij jouw restaurant, zorgen ervoor dat hij of zij graag nog een keer terugkomt. Een effectieve manier voor het creëren van terugkerende gasten is het versturen van nieuwsbrieven. Met e-mailmarketing (nieuwsbrieven) verhoog je de betrokkenheid van jouw doelgroep met jouw restaurant.
E-mailmarketing is nog altijd een van de best werkende manieren om jouw gasten doelgericht te bereiken en te informeren of activeren. Deel updates van wat er speelt bij jouw restaurant, laat het nieuwe menu zien of promoot een speciale actie. Door op de juiste plekken call-to-actions buttons toe te voegen, verhoog je het aantal conversies (online bestellingen en reserveringen) voor jouw restaurant.
Hulp nodig?
Wil je de naamsbekendheid van je restaurant vergroten, maar heb je geen tijd of heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op met Pocketmenu, onze social media, Google & e-mailmarketing specialisten adviseren en helpen jou graag.