6 tips voor een goede restaurant website
Een goede website kan en mag ook voor een restaurant niet meer ontbreken. En natuurlijk begrijpen wij als geen ander dat je jezelf liever richt op de tevredenheid van de gasten in jouw restaurant. Maar aan de andere kant weet ook jij dat er online genoeg te halen valt. Wij zetten de tips voor een goede restaurantwebsite, waar online beleving, vindbaarheid en conversies centraal staan, graag voor je op een rijtje.
Tip 1: Responsive – mobielvriendelijke website
Het is een feit dat vrijwel elke potentiële gast een smartphone bij zich heeft. Het zoeken naar een restaurant in een bepaalde plaats, gebeurt dan ook steeds vaker mobiel. Het is in deze tijd dus maar wat belangrijk om een goede, mobielvriendelijke en/of responsive website te hebben. Want de tijd dat we achter de computer kropen om iets op te zoeken, hebben de meesten achter zich gelaten. Met een responsive website maakt het niet uit met welk apparaat jouw website bezocht wordt. De website verandert zich in dit geval altijd aan het formaat van het apparaat aan.
Tip 2: Verhoog de online beleving
De online beleving is op een restaurantwebsite een van de belangrijkste dingen. Bezoekers van je website moeten de sfeer als het ware kunnen proeven, het bereiden van de gerechten kunnen ruiken. Dit bereik je door gebruik te maken van smaakvolle beelden in de vorm van foto’s en video’s van het restaurant, de gasten, de keuken en de gerechten. Zorg daarnaast voor aantrekkelijke content waar de bezoeker van je website echt wat aan heeft. Heb je al een Instagram/Facebook account waar je onder andere jouw gerechten deelt? Koppel deze aan je website! Zo ben je ook direct beter vindbaar. Een mooi bruggetje naar tip 3.
Tip 3: Zorg dat je gevonden wordt
Wat heb je aan een website die niet vindbaar is? Juist, helemaal niets, want dan wordt je restaurantwebsite via Google niet gevonden. Online vindbaarheid is een vak apart. Het is van belang om de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen te gebruiken.
Lokale vindbaarheid is voor een restaurantwebsite erg belangrijk. Gebruik dus een lokale SEO-strategie voor de stad of het dorp waarin je gevestigd bent. Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Utrecht? Dan is het van belang dat je vindbaar bent wanneer potentiële gasten zoeken op restaurant Utrecht. Een onmisbaar kanaal hiervoor is Google My Business.
Tip 4 : Zorg voor conversies
Reserveringen zijn voor jou als restauranteigenaar van levensbelang. Zonder reserveringen heeft je restaurant geen bestaansrecht. Zorg bij het maken van een restaurantwebsite daarom voor duidelijke en krachtige call to actions: dé manier om conversies te genereren. Conversies bij een restaurant zijn de reserveringen. Laat een duidelijke knop om te reserveren terugkomen op de juiste plaatsen binnen jouw website.
Tip 5: Eenvoudig en gebruiksvriendelijk
Houd het eenvoudig. Met een eenvoudige restaurantwebsite bereik je veel meer dan met een overvolle onoverzichtelijke website met veel kleur, veel tekst en veel beeldend materiaal. Een duidelijke navigatiestructuur staat hierbij centraal. Het is van belang om binnen 5 tot 8 seconden de aandacht van je websitebezoeker te trekken én te behouden.
Is het voor bezoekers onduidelijk waar relevante informatie te vinden is? Dan haakt hij of zij snel af. Gebruiksvriendelijkheid moet bij het bouwen van je restaurantwebsite altijd centraal staan.
Tip 6: Prikkel je bezoekers
En last but not least: prikkel de bezoekers van jouw restaurantwebsite. Zorg ervoor dat ze zin krijgen om bij jouw restaurant langs te komen. Krijg je dit voor elkaar met je restaurantwebsite? Dan ben jij geslaagd voor de test.
Pocketmenu voor advies
Ben je je er maar al te goed van bewust dat het van belang is om jouw restaurant online goed te profileren? Maar beschik je niet over de juiste kennis en weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen? Of voldoet jouw huidige restaurantwebsite niet aan bovenstaande punten? Neem dan contact op met ons. Samen met jou bespreken we de mogelijkheden voor jouw restaurantwebsite.