9 horecatips om maximale omzet uit de feestdagenperiode te halen
30 november 2020
Het is december, normaal gesproken dé feestmaand waarin je alles uit de kast trekt om jouw restaurant om te toveren in mooie kerstsferen. Dit jaar is alles anders. In plaats van jouw gasten te ontvangen, zul je je (waarschijnlijk) moeten beperken tot het klaarmaken van afhaal- en bezorggerechten. Ondanks dat je hier nu onderhand al genoeg ervaring mee hebt, vraagt deze maand om een éxtra sterke aanpak. In deze blog krijg je praktische (online) handvatten, waarmee jij deze feestdagenperiode álles uit jouw restaurant haalt.
Tip 1: Maak jouw website klaar voor de feestdagen
De focus ligt de komende periode nog steeds volledig op online aanwezigheid en zichtbaarheid. Je bent zichtbaar en bereikbaar bij jouw fans & ambassadeurs op social media, op je eigen website en in Google. Jouw website is jouw online visitekaartje geworden. Hier kijken ze rond om inspiratie op te doen en eventueel een bestelling te plaatsen. Zorg dus ook dat dit perfect werkt. We zeggen het niet graag, maar de websitebezoeker is een lui mens. Zorg er dus voor dat alle benodigde informatie op jouw website eenvoudig te vinden is. Staan de laatste updates zoals het kerstmenu of een feestdagenpakket op de website? Zijn er aangepaste openingstijden voor de feestdagen voor jouw delivery- en/of take-away service? Werk deze informatie meteen bij op jouw website. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw gasten weten waar ze aan toe zijn.
Tip 2: Richt je socialmediakanalen goed in
Naast de website, zijn jouw socialmediakanalen belangrijke communicatiekanalen. Het is een van de weinige mogelijkheden waarin je in deze tijd 1-op-1 contact met jouw gasten hebt. Laat het je gasten dan ook weten wat er op het kerstmenu staat, hoe ze jouw feestdagenpakketten kunnen benutten of als jullie aangepaste openingstijden hebben. Gebruik hiervoor je timeline en je stories. In deze maand kan het helemaal geen kwaad om extra veel te communiceren, zodat je zeker weet dat je jouw gasten bereikt!
Tip 3: Zet nieuwsbrieven in
Ondanks dat social media een goede, laagdrempelige manier zijn om te communiceren met jouw gasten, is niet iédere gast aanwezig op social media. Maar ook deze gasten wil je graag bereiken. Een van de meest geschikte manieren om te communiceren met jouw doelgroep, is jouw eigen nieuwsbrief. Schrijf een nieuwsbrief speciaal voor de feestdagen. Kondig hierin het menu aan voor de kerstdagen en verwijs ze meteen door naar het menu en/of de bestelpagina hiervoor, of laat weten wat voor speciale feestdagenactie jullie hebben lopen.
Tip 4: Doe alles om je lokale vindbaarheid te verbeteren
In plaats van dat jouw gasten dankzij het shoppen voor de feestdagen jouw restaurant tegenkomen, gaan zij op internet op zoek naar cadeautjes én lekker eten voor tijdens de feestdagen. Jouw lokale vindbaarheid op Google is nog nooit zo belangrijk geweest!
Hoe verbeter jij je lokale vindbaarheid? Door slimme meta descriptions te schrijven op je website, je Google Mijn Bedrijf pagina goed te onderhouden en door het toevoegen van Google Posts. Zo zorg jij ervoor dat je online beter vindbaar bent voor jouw gasten. Dit betaalt zich áltijd terug. En dat is fijn, want in de feestdagenperiode kun jij wel wat extra bestellingen gebruiken.
Tip 5: Start een (hyper)lokale social campagne
Naast je lokale vindbaarheid op Google, is je lokale vindbaarheid op social media ook essentieel. Zeker in deze tijd. Mensen zitten thuis, veel op social media en zijn bereid om de horeca te steunen. Pak deze kans met beide handen aan en start een (hyper)lokale social campagne op. Het inzetten van Facebook & Instagram Ads is namelijk heel effectief. Hiermee bereik je jouw doelgroep in jouw omgeving, verhoog je het aantal bestellingen en vergroot je daarmee ook jouw omzet. Daarnaast is online adverteren altijd goed voor de naamsbekendheid van jouw zaak. Meer weten over adverteren tijdens corona voor jouw restaurant? Lees onze blog.
Tip 6: Communiceer dagelijks met jouw doelgroep
Deze tip komt overeen met alle bovenstaande tips. Toch kunnen we het niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk (blijven) communiceren met jouw doelgroep is. Zonder communicatie is het niet mogelijk om jouw gasten te betrekken met jouw restaurant. En dat is een gemiste kans, want een hogere betrokkenheid zorgt voor de “gunfactor” en dus meer kans op online bestellingen. En dat is zeker tijdens de feestdagen dit jaar erg belangrijk. Ons advies? Communiceer dagelijks met jouw doelgroep. Tegenwoordig willen gasten namelijk zo snel mogelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Is jouw communicatie niet up-to-date en moeten bezoekers meer moeite doen met zoeken? Dan gaan ze gerust op zoek naar een andere horecaondernemer die wél alles op een rijtje heeft. Wees dit voor door proactief te communiceren met jouw doelgroep!
Tip 7: Stel een speciaal kerst-/feestdagenpakket samen
In de decembermaand wilt iedereen de ultieme kerst- en feestdagen belevenis hebben. Stel hiervoor een speciaal kerst-/feestdagenpakket samen! Zorg ervoor dat jouw gasten door jouw samengestelde pakket zijn voorzien van de lekkerste gerechten, heerlijke borrelhapjes, een flesje wijn. En ook zeker niet onbelangrijk: bied jouw gasten ook wat aan in het kerstpakket waardoor ze de gezellige feestdagensfeer aan tafel kunnen creëren. Met wat sfeerlampjes, een minikerstboom en wat lekkers, zorg jij dat jouw gasten een ultieme kerstbeleving thuis hebben.
Tip 8: Start met flyeren
Het klinkt misschien wat ouderwets, maar flyeren is nog steeds een zeer effectieve manier om jouw doelgroep te informeren over jouw restaurant. Ga flyeren op straat, of nog beter: gooi de flyer bij lokale gasten in de brievenbus. Op deze manier is jouw communicatie echt overal: online, maar óók offline ben je aanwezig en zichtbaar. Zo kan jouw doelgroep er niet meer omheen. De kracht van combinatie!
Tip 9: Verzin een leuke winactie
Last but not least: Jouw trouwe gasten geven in deze tijd veel liefde aan jouw zaak. Zeker in combinatie met de feestdagenperiode, is het tijd om een beetje liefde terug te geven. Verzin een leuke winactie die aansluit bij jouw kerstmenu en die jij aan jouw gasten kunt bieden. Zo kun jij je waardering weer uitspreken. Daarnaast vergroot jij met een eenvoudige “like & deel” actie op social media, jouw bereik enorm! Zo kunnen jouw gasten bijvoorbeeld samen thuis gezellig genieten van een kerstborrelpakket. Doordat veel gasten de post en daarmee de actie zullen liken en delen, zien deze potentiële gasten dat je ook beschikbaar bent voor delivery en/of take-away service tijdens de feestdagen.
Hulp nodig?
Wil jij zeker zijn van het maximale in de feestdagenperiode, maar is jouw delivery & take-away tool nog niet perfect? Wij zorgen dat jij binnen 24 uur helemaal klaarstaat!