Content marketing trekt gasten aan
Het lijkt een trend onder de horecabedrijven: kortingsbonnen en acties. Een gast krijgt bij een appelgebak een gratis kopje koffie of kan met een kortingsbon een driegangenmenu voor de prijs van een tweegangenmenu krijgen. Als jij dit ook doet, waarschuwen we je meteen: je gaat hierdoor echt niet meer gasten trekken! Dat doe je namelijk met content marketing. In deze blog leggen we uit waarom.
Een kortingsbon of actie is leuk voor de korte termijn, maar men moet wel al bekend zijn met jouw restaurant of café. Eigenlijk heb je die gasten al binnen en geef je met een bon een leuk presentje. Je bedankt ze voor hun aanwezigheid. Allemaal prima, maar niet als het jouw doel is om met kortingsbonnen of acties meer gasten te trekken. Je bouwt geen langdurige relatie op, dus de loyaliteit is bij deze gasten ver te zoeken. Je kunt de focus beter op content marketing leggen als je meer gasten wilt trekken die vaker terugkomen naar jouw zaak.
Hoger in Google = meer bekendheid
Door middel van kwalitatief goede content kun je hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Daarmee zorg je ervoor dat potentiële gasten jouw horecazaak online kunnen vinden, waardoor de bekendheid omtrent je horecazaak wordt vergroot. Als je daarnaast ook nog eens een goede blog hebt, leuke filmpjes op je website hebt staan en sfeervolle foto’s laat zien, dan is de kans zeer groot dat deze potentiële gasten, die je online hebben gevonden, ook daadwerkelijk bij je willen reserveren.
Content is er, zoals hierboven al even kort genoemd, in diverse vormen. Een blog, de inhoud van jouw website, filmpjes van de hardwerkende chef-kok… noem maar op! Door goede content te delen, laat je de potentiële gasten zien dat je weet waar je over praat, dat je te vertrouwen bent, dat het gezellig is in jouw zaak en dat men iets mist als men niet bij jou komt eten of drinken.
Behoefte creëren door meerwaarde te laten zien
Daarnaast is het van belang om die content bij je doelgroep te krijgen, zodat potentiële gasten bekend worden met jouw onderneming. Dat doe je door de content via de juiste (socialmedia)kanalen aan te bieden. Als je het op een goede manier aanpakt, kun je zelfs een behoefte creëren, zoals: ‘Ik moet echt eens een keer uit eten met mijn vrienden bij dit restaurant, want hun chef-kok is echt een meester in koken!’. Een behoefte waar jouw potentiële gast nog niet over had nagedacht en dan opeens top-of-mind wordt.
De kern van content marketing is dat je laat zien wat de meerwaarde van jouw restaurant, café of bar is. Dit doe je door waardevolle informatie over jouw horecabedrijf te delen. Door goed gebruik te maken van zoekwoorden en social media zorg je er vervolgens voor dat deze informatie bij de potentiële gasten terecht komt. Door een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen, weet je welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw horecabedrijf. Als je die vervolgens gebruikt in je blogs, in de websiteteksten en op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, push je deze informatie naar de doelgroep. Hiermee trek je meer online bezoekers, die vervolgens door de herkenbaarheid en het vertrouwen in jouw bedrijf offline bezoekers worden.
Bloggen voor een langdurige boost
Bloggen. Je hebt het al een paar keer voorbij zien komen in dit artikel. Als je content marketing een echte boost wilt geven, adviseren we je om te gaan bloggen. Het een redelijk goedkope, zeer snelle en effectieve manier om jouw content bij de doelgroep te krijgen, met als gevolg dat je meer gasten naar jouw horecazaak trekt.
Zorg dat de blogs authentiek en creatief zijn, en potentiële gasten inspireren. Houd er daarbij rekening dat je continuïteit in deze manier van content marketing houdt. Een enkele blog eens in de drie maanden gaat je niet helpen, een tweewekelijkse blog daarentegen zal meer gasten trekken. Door consequent en uniek te zijn in je blogs, bereik je een voorkeurspositie bij je doelgroep. En dat leidt tot een langdurige relatie! Dit in tegenstelling tot de korte boost die je krijgt met een kortingsbon.
De feiten rondom bloggen
B2C bedrijven (daar valt jouw restaurant ook onder) genereren ruim 80% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.
Blogs worden eerder gedeeld dan advertenties. Online delen is de nieuwe mond-tot-mondreclame, een zeer effectieve methode om meer gasten te trekken. Bedrijven met een blog scoren hoger in Google. Dit leidt tot meer online bekendheid.
Bedrijven met een blog hebben zo’n 55% meer bezoekers op hun website. En als ze eenmaal op jouw website zijn, dan kun je ze triggeren om daadwerkelijk te reserveren.
Aan de slag met content marketing
De bovenstaande cijfers liegen er niet om. Probeer het zelf! Geen tijd of geen idee hoe je met bloggen moet beginnen? Besteed jouw content marketing dan uit aan een expert. Pocketmenu kan je hierbij geheel of gedeeltelijk ondersteunen. Bovendien heeft ons team veel affiniteit met de horeca en begrijpen we wat je als restaurant wel en niet met je doelgroep wilt delen. Neem vrijblijvend contact met ons op! Op onze website hebben we enkele blogs geplaatst die meer tips en tricks geven over hoe je content marketing het beste kunt inzetten. Die informatie zal je ook verder helpen om meer gasten te trekken!