Een hogere gunfactor door duidelijke communicatie: Zo richt jij je online kanalen goed in
22 december 2020
Een post delen via Facebook, je menu updaten op de website, goed vindbaar worden op Google… De mogelijkheden van het internet zijn eindeloos. Ook voor jouw restaurant. Maar juist omdat er zoveel mogelijk is, zie je door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer. Waar moet je beginnen? En hoe richt je jouw kanalen goed in? In deze blog lees je hoe jij jouw belangrijkste online kanalen goed inricht!
Jouw website is het online visitekaartje
Een van de belangrijkste dingen is dat jij al jouw online communicatiekanalen goed inricht én up-to-date houdt. Dit houdt in dat jij deze kanalen continu bijwerkt met de juiste en, op dat moment, relevante informatie. Een van de belangrijkste kanalen hiervoor is jouw eigen website. Jouw website is het online visitekaartje. Hier kijken jouw gasten rond om inspiratie op te doen, eventueel een bestelling te plaatsen of ze zijn op zoek naar specifieke informatie zoals een speciaal menu voor afhalen en/of bezorgen.
Houd bij het vullen van de website 1 ding in je achterhoofd: internetgebruikers zijn lui. Zij zitten er niet op te wachten om eindeloos te moeten zoeken naar de juiste informatie op jouw website. Zorg er dus voor dat jouw website zó is ingericht, dat alle informatie duidelijk en eenvoudig te vinden is.
De leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de content
Het is belangrijk dat je leesbare content plaatst op de website. Dat wil zeggen: korte teksten, makkelijke woorden en een logische opbouw. Zoals je waarschijnlijk zelf ook hebt gedaan bij deze blog, scannen websitebezoekers vaak eerst de tekst, vóórdat zij beginnen te lezen. Titels, subkopjes en bullet points helpen jouw tekst leesbaar te maken. Lezers willen de inhoud van de pagina kunnen scannen en in een oogopslag kunnen waarnemen. Hiervoor zijn tussenkopjes en opsommingen met ‘bullet points’ onmisbaar. Dit zorgt ervoor dat de pagina beter leesbaar is. Voor de aantrekkelijkheid kun je ondersteunende afbeeldingen en/of video’s plaatsen. Want je weet wat ze zeggen: 1 foto zegt meer dan duizend woorden.
Houd je socialmediakanalen up-to-date
Naast de website zijn jouw socialmediakanalen onmisbare communicatiekanalen. Zeker in deze tijd zitten jouw gasten thuis en zijn ze vooral online te vinden. Het is dan ook een van de weinige mogelijkheden waarin je 1-op-1 contact met jouw gasten hebt. Hierdoor is het erg belangrijk om jouw gasten op de hoogte te houden van het feestdagenmenu, de mogelijkheden voor afhalen en/of bezorgen en de openingstijden. Ons advies? Communiceer minimaal 3x per week met jouw doelgroep door middel van het plaatsen van verschillende berichten op jouw kanalen. Op deze manier weet jij zeker dat jij jouw gasten bereikt en weten jouw gasten dat ze bij jou kunnen bestellen, bijvoorbeeld voor oud & nieuw.
Maak het je gasten gemakkelijk
Het is duidelijk dat de focus voor de komende tijd nog op onze bezorg- en afhaalservice ligt. Communiceer de URL (websitelink) van de pagina waarop jouw gasten een bestelling kunnen plaatsen in de berichten die op de kanalen plaatst. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw gasten hier niet meer naar op zoek hoeven. Dit is in jouw voordeel, want hoe makkelijker je het maakt voor de gast, hoe hoger de kans is dat ze meteen een bestelling plaatsen.
Tip: bij een Instagram-post kun je geen klikbare links plaatsen*, dit kun je oplossen door alleen de homepage te benoemen óf de link die je wilt delen in de bio te plaatsen.
Wil je er echt zeker van zijn dat jouw doelgroep jouw berichten krijgt te zien? Ga dan aan de slag met social media advertenties.
Verstuur nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn nog steeds een van de beste manieren om jouw gasten te bereiken. In de nieuwsbrief kun je relevante informatie en kennis delen die je speciaal voor jouw gasten schrijft. Ook is de nieuwsbrief handig om jouw gasten up-to-date te houden van bijvoorbeeld jouw bezorg- en afhaalmenu of aangepaste openingstijden voor de feestdagen. Door jouw gasten op de hoogte houden van alle laatste ontwikkelingen rondom jouw restaurant, behoud je de sterke band met jouw fanbase en trouwe ambassadeurs.
Werk jouw Google My Business bij met de juiste informatie
Naast jouw eigen online kanalen, is ook jouw online vindbaarheid essentieel. Hiervoor is het belangrijk om jouw Google Mijn Bedrijf-pagina up-to-date te houden. Dit is een gratis tool waarmee je kunt beheren hoe jouw lokale bedrijf wordt weergeven in Google. Jij plaatst hier dan ook alle relevante informatie over jouw restaurant en houdt ook deze informatie up-to-date. Het is dé manier om jouw restaurant onder de aandacht te brengen van potentiële gasten. Wanneer bezoekers op jouw bedrijf of type bedrijf in de buurt zoeken, komt de informatie van jouw restaurant naar voren.
Blijf communiceren met jouw gasten
Het belangrijkste is dat je blijft communiceren. Zeker in deze tijd kan het geen kwaad om wat meer berichten te posten dan normaal. Je online zichtbaarheid is waar je het nu mee moet doen. En je bent niet de enige. De online concurrentie is hoog voor álle restaurants. Zorg er dan ook voor dat je alles op orde hebt. Want is dit niet het geval? Dan is de kans aanwezig dat jouw gasten naar een ander restaurant gaan die wél alles duidelijk op een rijtje heeft. Wees dit voor door dagelijks proactief te communiceren met jouw doelgroep. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw gasten zich betrokken voelen bij jouw restaurant. En dat is onmisbaar, want een hoge betrokkenheid zorgt voor een goede gunfactor wat weer zorgt voor meer bestellingen. Dus, waar wacht je nog op? Aan de slag met jouw communicatiekanalen.
Aan de slag!
Er is eigenlijk geen goed of fout bij het plaatsen van posts of het updaten van jouw website. Het belangrijkste is dat je er mee bezig bent. Natuurlijk kan het wel altijd beter. Kun jij hier de komende tijd wel wat extra hulp en advies bij gebruiken? Pocketmenu helpt je graag. Laat het ons weten en we gaan direct voor je aan de slag.