Hoe krijg ik als restaurant meer gasten tijdens de feestdagen?
12 december 2019
Wist je dat, ondanks de groei van het online shoppen, meer dan de helft van de inkopen voor de feestdagen nog steeds in de fysieke winkel gedaan wordt? De perfecte periode dus om hier als restaurant op in te spelen om meer gasten te krijgen. Want van winkelen word je hongerig en hongerige mensen moeten toch eten.
De feestdagen zijn cruciaal voor restaurants. Uit onderzoek van Google en Numerator bleek dat 72% van de top 25 van de hoogste verkoopdagen voor restaurants vorig jaar in november en december was.
Dus, het is belangrijk om die hongerige shopper om te toveren naar een gast. Wij zetten de manieren voor je op een rijtje om je restaurantstrategie te maximaliseren.
Wees uitnodigend
De periode rondom feestdagen als Sinterklaas, Kerst en oudjaar is de gelegenheid bij uitstek om als restaurant uit te pakken. Zorg ervoor dat je uitnodigend bent, dat mensen als het ware naar binnen getrokken worden. Mooie verlichting, bijzondere aankleding, leuke aanbiedingen en natuurlijk vriendelijk personeel.
Online vindbaarheid
Het klinkt dubbel, mensen die in de periode rondom de feestdagen vaker naar de fysieke winkel gaan en online vindbaarheid. Maar mensen die tijdens het shoppen een hapje willen eten, zoeken vaak mobiel naar een ‘restaurant in de buurt’, ‘restaurant + plaatsnaam’ of ‘hapje eten in de buurt’. Het is dus super belangrijk om daar als restaurant te staan, om vindbaar te zijn tussen al je concurrenten.
89% van het onderzoek naar restaurants, voorafgaand aan een eventueel bezoek, wordt via de smartphone gedaan. Mobiel vindbaar zijn is dus cruciaal. Dit doe je met behulp van je Google My Business profiel: dé digitale etalage voor je restaurant. Maar deel meer dan alleen standaardinformatie zoals uren, wachttijden en een routebeschrijving. Maak het verschil door bijvoorbeeld unieke aanbiedingen te laten zien.
Maak gebruik van bijzondere dealdagen
Black Friday en Cyber Monday zijn net achter de rug, een periode waarin er veel online wordt geshopt, maar ook zeker veel winkelend publiek langs jouw restaurant loopt. Zo gaat het in december de hele maand door. En aangezien deze doelgroep continu bezig is met zijn of haar mobiele telefoon tijdens de dealdagen om de beste deals te scoren, biedt het voor jouw restaurant de uitgelezen kans om ook te stunten, leuke deals te bieden en deze online kenbaar te maken.
Denk bij leuke deals bijvoorbeeld aan speciale menu’s voor de dealdagen, snelle happen voor de snelle shoppers, etc.
Geen 'spray en bid' benadering meer
De dagen van de ‘spray en bid’-benadering in de marketing zijn voorbij. Het is dus niet meer zenden, zenden en zenden in de hoop dat er iemand ‘hapt’. Het is veel efficiënter om targetgerichte campagnes te voeren, gebaseerd op cijfers, belangrijke gegevens en inzichten. En dat ook nog op het juiste moment.
Volop kansen
Wie is je doelgroep, waar bevindt jouw doelgroep zich (zowel offline als online), hoe en wanneer kun je ze het beste bereiken? Waar zijn ze gevoelig voor? Wat vinden ze leuk? Allemaal interessante feiten en weetjes die bruikbaar zijn voor het behalen van jouw doel: meer restaurantgasten tijdens de periode rondom de feestdagen.
Volop kansen dus die benut kunnen worden. Ook jij als restaurant kan profiteren van het seizoen, strategieën bedenken om hongerige shoppers voor je te winnen.
Pocketmenu helpt je graag
Pocketmenu is hét strategische marketingbedrijf voor bedrijven in de horeca. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je Google My Business pagina of je website? Heb je geen tijd om de juiste content te creëren? Wil je advies over het inzetten van de juiste kanalen? Of heb je gewoon dat ene duwtje in de juiste richting nodig? De professionals van Pocketmenu staan graag voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan voorzien wij je van een passend advies.