Jouw restaurant beter vindbaar op Google? Zo doe je dat
7 december 2020
Jij weet precies hoe jij je gasten naar je restaurant trekt. Je restaurant ligt op een mooie, herkenbare locatie, je zorgt altijd voor een goede sfeer in het restaurant en het interieur staat er verzorgd bij. Online is dit een ander verhaal. Want waar de ‘offline’ concurrentie hoog is – op elke straathoek is wel een horecazaak te vinden – is dit online nóg hoger. Hoe zorg je ervoor dat gasten juist joúw restaurant uitkiezen? In deze blog lees hoe je beter online vindbaar wordt.
Hoe word je beter online vindbaar ?
Een goede start om jouw vindbaarheid op internet te vergroten, is dat je begrijpt hoe zoekmachines werken. We nemen de grootste zoekmachine – Google – even als voorbeeld. Google heeft een complexe formule bedacht (ranking algoritme) die bepaalt welke webpagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker. Als een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op ‘kerstpakket afhalen in Amsterdam’, dan wil Google een webpagina (landingspagina) tonen met het meest relevante antwoord hierop. Als je deze zoekwoorden gebruikt maar vervolgens een landingspagina laat zien met de menukaart, dan sla je plank mis en zul je snel niet meer te vinden zijn op Google.
Nu denk je misschien dat je met een paar zoekwoorden en enkele relevante landingspagina’s meteen klaar bent en niet meer naar je website om te hoeft kijken. Helaas is dat niet de voldoende. Google kijkt namelijk naar meer dan zoekwoorden alleen. Hieronder geven we je enkele tips om jouw website voor zoekmachines te optimaliseren.
Google Mijn Bedrijfspagina volledig inrichten
Een eerste goede stap voor het verbeteren van je online vindbaarheid, is het goed en volledig inrichten van jouw ‘Google Mijn Bedrijfspagina’. Hier liggen veel kansen om meer uit je bedrijf te halen. Een Google Mijn Bedrijf-pagina is een gratis tool waarmee je kunt beheren hoe jouw lokale bedrijf wordt weergeven in Google. Jij plaatst hier dan ook alle relevante informatie over jouw restaurant en houdt deze informatie up-to-date. Het is dé manier om jouw restaurant onder de aandacht te brengen van potentiële gasten. Wanneer bezoekers op jouw bedrijf of type bedrijf in de buurt zoeken, komt de informatie van jouw restaurant naar voren.
De voordelen van Google Mijn Bedrijfspagina
De voordelen van Google Mijn Bedrijfspagina op een rijtje:
- Potentiële gasten zien meteen waar je gevestigd bent
- Jouw restaurant is gratis zichtbaar op de eerste pagina in Google (mits het volledig is ingevuld)
- Alle praktische informatie is voor de klant in 1 oogopslag te zien. Zo hoeven ze niet op jouw website grondig te zoeken naar de juiste informatie.
- Je krijgt meer inzichten in meta data en zoekvoorkeuren van jouw bezoekers. Hiermee kun je weer je website optimaliseren
- Bezoekers kunnen recensies voor jouw bedrijf achterlaten. Dit is een natuurlijke manier om autoriteit te krijgen. Potentiële gasten zien graag direct hoe goed jouw restaurant beoordeeld wordt.
Meta descriptions schrijven
Naast het goed inrichten van je Google Mijn Bedrijfspagina komt er nog meer bij kijken als je hoger in Google wil scoren. Hierin is tekst een belangrijk onderdeel en is het altijd belangrijk om waardevolle content te schrijven en delen. Dit houdt in dat je relevante content plaatst waar jouw bezoekers echt wat aan hebben. Maar hoe kom je dan hoger in Google’s zoekresultaten terecht? Onder andere door het toevoegen van slimme meta descriptions.
Wat is een meta description?
Een meta description is een korte omschrijving van een webpagina. Zodra een potentiële bezoeker jouw restaurant bij de zoekresultaten in Google ziet staan, staat er per pagina een titel, URL en een korte omschrijving. En dat is de korte omschrijving waar wij het over hebben. Het is de kunst om deze omschrijving zo goed mogelijk te laten aansluiten bij wat potentiële gasten zoeken. Dit is namelijk wat bezoekers meteen zien bij de zoekresultaten en bepalen dus mede of zij op jouw zoekresultaat klikken of niet. Een goede en relevante meta description is dus onmisbaar voor jouw online vindbaarheid.
Voorbeeld van een meta description
Keywords toevoegen
Naast de meta descriptions is het belangrijk dat je zoekwoorden in jouw website teksten opneemt waarop jouw restaurant wordt gevonden. Zoals gezegd, gebruikt het algoritme van Google deze zoekwoorden om websites te indexeren (beoordelen). Een goede hulpmiddel om dit te doen is via de Keyword Planner tool van Google Ads (het advertentieprogramma van Google waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten van Google). Met de gratis Keyword Planner kun je erachter komen welke zoekwoorden mensen gebruiken. Deze zoekwoorden gebruik je vervolgens in de teksten van de landingspagina’s van je website. Hierdoor heb je een grotere kans om gevonden te worden in zoekmachines.
Google Ads en social ads
Bovenstaande ‘organische’ optimalisaties zijn gratis methodes om te groeien binnen Google. Maar, dit kost wel tijd. Wil je liever sneller verschijnen binnen de zoekresultaten van Google? Dan is Google Ads dé oplossing. Google Ads verschijnen (onder andere) bovenaan de resultaten van Google. De eerste resultaten die jij dus altijd tegenkomt binnen Google, zijn meestal betaald. Google Ads is voor een beginnende gebruiker nog best lastig te begrijpen. Ons advies is dan ook: experimenteer en gooi geen geld over de balk of neem een Google-specialist in de hand die het voor je regelt.
Ook vindbaar worden via Google?
Jouw online vindbaarheid is ontzettend belangrijk. Kun jij hier de komende tijd wel wat extra hulp bij gebruiken? Er zijn nog véél andere meer manieren om te groeien via Google. Pocketmenu helpt je graag. Laat het ons weten en wij gaan direct voor je aan de slag.