Meer reserveringen in je restaurant dankzij hogere betrokkenheid: Zo pak je dit aan
07 september 2020
Nu de zaken in de horeca steeds meer op gang komen, wil jij je als restauranthouder weer volledig op je gasten en je restaurant focussen. Je wilt iedere dag dat alles zo goed mogelijk verloopt en bent hier dan ook constant mee bezig. Desondanks blijft het een uitdaging om alle opgestelde maatregelen na te leven. En door de persconferenties met deze nieuwe maatregelen, zien ondernemers – maar ook de gasten – door de bomen het bos niet meer. Wat mag wel en welke verplichtingen zijn er? Daarnaast is de ene maatregel een verplichting en is de ander een advies. Het allerbelangrijkste in deze tijd: jouw gasten betrokken houden bij je restaurant. Hoe je dat effectief doet, leggen we je in deze blog uit!
Het nieuwe normaal, maar wat is ‘normaal’?
‘Het nieuwe normaal’ is iets wat tegenwoordig steeds vaker wordt geroepen. Maar wat is ‘het nieuwe normaal’ eigenlijk? Geen handen meer schudden, vaak je handen wassen, niezen en hoesten in je ellenboog en minimaal 1,5 meter afstand van elkaar houden. Dat zijn de meest belangrijke maatregelen die zó normaal voor ons moeten worden, dat het een gewoonte wordt. Voor een aantal sectoren hebben deze maatregelen er onder andere voor gezorgd dat we creatief moeten zijn om dit na te kunnen leven. Met de horeca als ultiem voorbeeld. Deze situatie houdt voorlopig wel aan. Het dus écht iets waar we aan moeten gaan wennen en we onze verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Maar hoe ga je als horecaonderneming eigenlijk om met ‘het nieuwe normaal’?
Blijven communiceren is the key
Juist omdat de situatie rondom corona zo onvoorspelbaar is en doordat er regelmatig nieuwe updates en regels bijkomen, is communicatie richting jouw gasten onmisbaar. Ook zij krijgen de nieuwe regels en afspraken mee, maar willen dit ook graag van jou horen. Hoe neem jij jouw verantwoordelijkheid? En waar moeten de gasten op letten bij binnenkomst? Door open te communiceren, geef je de gast het vertrouwen dat zij ook in deze tijd van een onbezorgde avond genieten!
Wees proactief
Communiceer dit dan ook duidelijk op jouw website en socialmediakanalen. Voor jou is het vanzelfsprekend en erg duidelijk wat alle ontwikkelingen voor jouw restaurant betekenen en voor gevolgen hebben. Maar het kan voor jouw gast juist erg onduidelijk zijn als jij hier online niks over vermeldt en dit niet communiceert. Daarnaast zullen jouw gasten de informatie over de updates van de ontwikkelingen zelf op deze kanalen opzoeken wanneer ze dit te weten willen komen. Wees jouw gasten voor! Hoe? Stel je proactief op en houd je gasten op de hoogte door hen hier zelf over te informeren. Naast de bovengenoemde kanalen, is er 1 onmisbaar kanaal voor communicatie met jouw gasten: de nieuwsbrief. Hiermee verhoog je de betrokkenheid van jouw fans en ambassadeurs.
Betrek jouw gasten met e-mailmarketing
E-mailmarketing? Juist! Ook in 2020 is dit nog steeds een van de best werkende en persoonlijke manieren om met jouw gasten te communiceren, hen te bereiken en hen wanneer nodig te activeren. Een onderzoek van de DDMA Commissie E-mail toont zelfs aan dat het belang van de e-mail voor Nederlandse organisaties is toegenomen door de coronacrisis. En de cijfers liegen er niet om. Een aantal cijfers:
- Open ratio (aantal geopende nieuwsbrieven) stijgt naar 47%;
- Het doorklikratio stijgt naar 46%.
- 35% van de organisaties het aantal conversies stijgen door het inzetten van e-mailmarketing.
- 26% van de organisaties is gestegen in het aantal nieuwsbriefinschrijvingen.
Duidelijke cijfers, maar waarom is e-mailmarketing interessant voor jou als horecaondernemer? Door middel van e-mailmarketing verhoog je de betrokkenheid van jouw fans en ambassadeurs. Je trekt nieuwe bezoekers aan en vergroot het aantal terugkerende gasten. En dat leidt tot meer reserveringen in jouw restaurant. Do we need to say more? Aan de slag met e-mailmarketing!
De krachtige nieuwsbrieven van Pocketmenu
Met krachtige nieuwsbrieven verhoog je de betrokkenheid bij jouw horecaonderneming. Onze specialisten helpen je graag. Van het ontwerpen van een sjabloon tot het maandelijks versturen van een nieuwsbrief. Wil je liever zelf aan de slag? Dat kan! Met de slimme e-mailmarketingtool van Pocketmenu maak je in een paar eenvoudige stappen krachtige nieuwsbrieven. Onze tool is gebruiksvriendelijk en met een korte handleiding kan jij in een keer aan de slag. Heb jij ook een Pocketmenu QR-besteltool of een delivery & take-away tool? Dan kan je jouw data eenvoudig koppelen aan de e-mailmarketingtool!