Social media bepaalt restaurantkeuze
10 februari 2020
Marketing maakt een belangrijk onderdeel uit van het succes van je horecaonderneming. En het grootste gedeelte van de marketing gebeurt tegenwoordig online. Heb jij een prachtige website? Leg jij nog altijd de focus op het krijgen van goede reviews op verschillende platforms? Heel goed! Maar iets dat daarnaast écht onmisbaar is in jouw strategie, is social media. In 75% van de gevallen is namelijk social media bepalend voor de keuze van een restaurant. En dus ook grotendeels voor het succes van jouw horecazaak.
Hoe belangrijk het is om óók online gastvrij te zijn, blijkt onder andere uit het onderzoek Restaurant Monitor 2020. BookDinners hield hiervoor een grootschalige enquête onder meer dan duizend gasten. In hun vragenlijst stonden twee belangrijke punten centraal:
- De invloed van online media op de oriëntatie van restaurantbezoekers;
- De manier van reserveren.
Op beide punten moet je de impact van social media niet onderschatten. Als horecaondernemer kun je dit dan ook goed benutten. De resultaten uit het onderzoek helpen ook jouw horecazaak op de goede weg naar meer reserveringen en terugkerende gasten:
Laat je zien op de sociale netwerken van je gasten
Mond-tot-mond reclame is nog steeds een effectieve manier om nieuwe gasten te krijgen. Goede beoordelingen en aanbevelingen van tevreden gasten zijn de beste marketing voor je horecaonderneming. Maar met wat reviews op algemene platforms ben je helaas niet klaar. Potentiële gasten gaan namelijk vooral af op de beoordelingen van mensen die ze kennen en vertrouwen.
Dit houdt in dat ze zich vooral houden tot hun eigen sociale netwerken, met als koploper Facebook, en op een tweede plaats Instagram. Denk aan de vele food-foto’s op social media, zoals Instagram, Twitter en Facebook. Nóg belangrijker blijkt Google te zijn: maar liefst 31% van de gasten kiest een plek om te eten uit door te zoeken naar restaurants in de omgeving op Google of Google Maps.
Tips voor meer succes met behulp van social media
Je kunt op vele manieren actief zijn en contact maken met gasten op social media, met als uiteindelijke doelen: meer reserveringen krijgen, meer gasten bedienen, en een verhoogde omzet.
We delen graag tips voor meer succes via social media voor jouw horeca-onderneming:
- Zorg met de perfecte opmaak van het gerecht, dat jouw bezoekers hier graag een foodfoto van maken voor hun social.
- Een indrukwekkend interieur spoort aan tot het maken van foto’s voor op social media - investeer dus in bijzondere eyecatchers.
- Krijg nieuwe volgers door winacties op social media te organiseren: verloot bijvoorbeeld een diner of een avondje cocktails drinken.
- Zorg voor meer interactie op social door het maken sfeervolle of smakelijke, aantrekkelijke video’s.
- Laat je zien! Laat zien wat er in de keuken gebeurt, hoe jouw barpersoneel de drankjes inschenkt en hoe de sfeer in je zaak is.
- Laat mensen foto’s maken en delen op hun eigen én jouw Instagram pagina. Deel - met toestemming - hun foto’s op je eigen kanalen.
- Gebruik hashtags en laat je taggen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.
- Houd contact met je gasten via Facebook, Instagram of zelfs LinkedIn.
- Trek een social influencer aan, dat past bij jouw merk en uitdraagt waar jij voor staat, zodat het de juiste doelgroep aanspreekt.
De mogelijkheden zijn oneindig. Zie je door de bomen het bos niet meer? Pocketmenu helpt je graag, door samen met jou het marketingstrijdplan - wat aansluit bij jouw onderneming en doelen - op te zetten en uit te voeren.
Reserveringen maken: maar liefst 59% gebeurt online
Kun je bij jouw restaurant eenvoudig online reserveren? Volgens het onderzoek Restaurant Monitor 2020 reserveert namelijk maar liefst 59% van de restaurantgasten een tafel online - tegenover bijvoorbeeld 20% in 2013. Met een klik op de knop reserveren maakt het zowel voor de gasten als voor jezelf een stuk makkelijker.
Misschien denk je nu meteen aan boekingsplatformen. Maar het gebruik hiervan valt behoorlijk tegen: maar 10% van de gasten reserveert via deze sites. 30% van de ondervraagden bekijkt wel deze platformen, dus ze hebben wel degelijk een functie - namelijk contact maken met potentiële gasten. Maar 86% van de ondervraagden reserveert via de eigen kanalen van het restaurant - zoals de website - en maar een klein gedeelte reserveert per telefoon.
Conclusie: een goed werkend online reserveringssysteem op jouw website is onmisbaar.
Pocketmenu: de marketing partner voor horeca & hospitality ondernemers
Wil je jouw horeca-onderneming online sterk neerzetten en slim gebruik maken van social media? Dan heb je een goed doordacht plan nodig. Bij het opzetten daarvan komt heel wat kijken. Zo moet je het doel en de doelgroep bepalen en weten van welke socialmediakanalen jouw horecazaak het beste gebruik maakt. Moet je nou jouw meeste energie steken in Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest of TikTok? En om het online reserveren zo eenvoudig mogelijk te maken, is het belangrijk dat je website smartphone-vriendelijk is.
Wil je jouw marketing in 1 keer goed aanpakken? Dan zit je bij Pocketmenu goed: wij zijn de marketing partner voor horeca & hospitality ondernemers: We helpen je bij het bedenken en uitzetten van een doelgerichte (online) strategie, waar social media een alternatief: onmisbaar onderdeel van is.
Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken hoe we jouw horeca of hospitality onderneming kunnen helpen met het realiseren van verschillende doelstellingen, zoals groei in omzet, opschalen van het concept/formule of het aantrekken van nieuwe medewerkers en zorgen dat bestaande gasten opnieuw terugkomen en ambassadeurs van jouw merk worden.