Terugkerende en nieuwe gasten dankzij een smaakvolle nieuwsbrief
22 januari 2021
Als horecaondernemer zie je jouw gasten graag terugkomen. Zeker in deze tijd is dat extra belangrijk. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Het begint natuurlijk met een onvergetelijke ervaring van de gast. Dat je deze ervaring nu niet in je restaurant kunt bieden, betekent niet dat het daar blijft liggen. Juist niet. De ervaring van jouw gasten online is namelijk nét zo belangrijk en in deze tijd zelfs cruciaal. Online, dat is waar de volledige focus op ligt. De gebruiksvriendelijkheid en goede ervaring van jouw gasten online zorgen ervoor dat hij of zij graag bij jou terugkeert. Hiermee creëer je relevante gasten. Een effectieve manier hiervoor is het versturen van nieuwsbrieven. Hoe je dit precies doet, lees je in onderstaande blog.
Aanwezig op alle kanalen
Grote kans dat je al aanwezig bent op social media. Super! Social media is een onmisbaar marketinginstrument voor horecaondernemers. Via socialmediaplatformen blijf je in contact met je gasten – en zien andere gasten dit ook direct terug. Het perfecte platform dus om de interactie op te zoeken. Dit is alleen niet direct de plek waar jouw gasten ook een bestelling gaan plaatsen. Hoe zorg je dan wel voor die éxtra betrokkenheid, het liefst in de vorm van reserveringen of bestellingen?
Nieuwsbrief voor horecaondernemers
Het antwoord is: door het versturen van nieuwsbrieven. Hierin deel je actuele informatie, speciale acties en leuke nieuwtjes over jouw zaak. Maak de nieuwsbrief met aandacht en vul hem met waardevolle inhoud. Zo bouw je vanzelf een band op met de lezers. En dat is erg belangrijk, want die lezers zijn grotendeels jouw gasten: vaste gasten, potentiële gasten en gasten die in het verleden een keer bij jou zijn geweest of hebben besteld. De laatste twee groepen kun je met het versturen van een nieuwsbrief aan jouw zaak binden, waardoor ze sneller en vaker terugkomen. En dat is precies wat jij wil bereiken met het versturen van de nieuwsbrief.
Relevante gasten creëren
Door te binden met je gasten, creëer je terugkerende gasten. Deze fans kun je later weer inzetten als ambassadeurs. Zij worden blij van jouw horecazaak en delen dit graag met hun omgeving. Deze mond-tot-mondreclame overklast misschien wel al jouw marketingpogingen om gasten aan jouw restaurant te binden. Terugkerende gasten zijn daarom onmisbaar voor jouw horecazaak. En dat is waar e-mailmarketing jou bij kan helpen.
De kracht van emailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds een van de meest effectieve manieren om in contact te komen en blijven met jouw doelgroep. E-mailmarketing stond dan ook in 2020 weer op nummer 1 in de top 3 van belangrijkste kanalen. Een onderzoek van de DDMA Commissie E-mail toont aan dat het belang van de e-mail voor Nederlandse organisaties is toegenomen door de coronacrisis. En de cijfers liegen er niet om:
- De open ratio (aantal geopende nieuwsbrieven) stijgt naar 47%;
- De doorklikratio stijgt naar 46%.
- 35% van de organisaties ziet het aantal conversies stijgen door het inzetten van e-mailmarketing.
- 26% van de organisaties is gestegen in het aantal nieuwsbriefinschrijvingen.
Mooie cijfers, maar waarom is e-mailmarketing interessant voor jou als horecaondernemer? Door middel van e-mailmarketing verhoog je de betrokkenheid van jouw fans en ambassadeurs bij jouw restaurant. Ook trek je nieuwe bezoekers aan en vergroot het aantal terugkerende gasten. En dat leidt tot meer reserveringen en bestellingen bij jouw restaurant.
Hoe vul je de mailinglist voor een nieuwsbrief?
Om (nieuw) publiek voor jouw nieuwsbrief te krijgen, dien je eerst de mailinglist te vullen. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden. Doordat jij je als horecazaak nu volledig focust op delivery & take-away, is 1 mogelijkheid je al wat makkelijker gemaakt. Nadat gasten online een bestelling bij jou hebben geplaatst, heb je hun gegevens namelijk al in handen. Deze gasten kun je dus meteen toevoegen aan de mailinglijst. Een andere optie is een inschrijfveld op je website en social mediakanalen zetten. Geef hierbij ook zeker aan dat er exclusieve aanbiedingen zijn voor nieuwsbriefabonnees. Dit triggert de bezoeker meer om zich in te schrijven. Vergeet niet om te verwijzen naar jouw privacyverklaring in verband met de AVG.
Persoonlijke benadering in jouw nieuwsbrief
Zorg ervoor dat de toon, de uitstraling én de inhoud van jouw nieuwsbrief passen bij jouw merk (huisstijl) en publiek. Voor een chique sterrenzaak zal dit anders zijn dan voor een bruin café. Jij kent jouw eigen publiek als geen ander, ga hier dus slim mee om. Zorg daarnaast altijd voor een persoonlijke aanhef in de nieuwsbrief zodat de gast zich aangesproken voelt. Hoe doe je dit? Er zijn verschillende programma’s en tools beschikbaar waarin je een naam kunt koppelen aan het e-mailadres van de ontvanger, zoals de emailmarketing tool van Pocketmenu.
Geef de nieuwsbrieflezer een extraatje
De nieuwsbrief is dé ideale plek voor het delen van exclusieve aanbiedingen voor de abonnees. Deel bijvoorbeeld een scherp geprijsd menu, dat alleen te bestellen is via een speciale link in de nieuwsbrief of deel een geheim recept van de chef. Ook kun je denken aan een aperitiefje van het huis, korting op een fles wijn of een cadeaubon voor als de horeca weer opengaat. Door deze exclusiviteit geef je waarde aan jouw nieuwsbrief en zal hij beter gelezen worden.
Gebruik de nieuwsbrief als etalage
Tot slot is de nieuwsbrief ook ideaal om recensies van andere gasten te delen. Dat hoeft geen hele waslijst te zijn: twee of drie korte quotes zijn voldoende. Recensies zijn van grote waarde voor jouw horecazaak. Recensies zorgen namelijk voor duidelijkheid, vertrouwen en transparantie. Meer dan de helft van de mensen maakt hun beslissing op basis van de mening van andermans ervaring. Positieve recensies zorgen dus automatisch voor meer bestellingen. Do we need to say more? Aan de slag!
Hulp nodig?
Wil jij aan de slag gaan met een eigen nieuwsbrief en kan je daarbij wel wat hulp en/of advies gebruiken? Pocketmenu helpt je graag! Dit verzorgen wij dagelijks voor onze partners. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.