De features van onze tool
De delivery & take-away tool van Pocketmenu heeft meerdere features die je zelf kunt beheren in het gebruiksvriendelijke CMS (Content Management Systeem). Je hebt de touwtjes namelijk zelf in handen. Ben je benieuwd welke functies onze tool allemaal heeft? Onderstaande onderwerpen lichten we verder aan je toe.
Tijden instellen
Tijden instellen per dag
In het CMS kun je verschillende tijden instellen per dag. Ben je bijvoorbeeld van maandag tot en met woensdag van 17:00 – 21:00 uur geopend en van donderdag tot en met zondag van 12:00 – 22:00 uur? Geen probleem. Dit stel je gemakkelijk in. Ben je iedere dag op andere tijden geopend? Ook dat stel je zo in.
Op de afbeelding hiernaast zie je hoe je dit kunt instellen. De openingstijden stel je in per service. Voor bezorgen en afhalen kun je dus ook nog verschillende tijden per dag hanteren.
Verschillende tijden bezorgen en afhalen
Als je voor iedere dag dezelfde openingstijden hanteert, stel je dit op een andere plek in dan wanneer je wel voor iedere dag andere tijden hanteert. Zo hoef je de tijden maar 1 keer in te stellen.
Zoals je op de afbeelding aan de rechterkant kunt zien, stel je de tijden voor jouw bezorgservice en jouw afhaalservice apart in. Op deze manier kun je dan ook verschillen in de openingstijden, de intervallen en het maximaal aantal bestellingen per interval.
Blokkeer bezorg en/of afhaal tijdvak(ken)
Om de drukte op de dag zelf te kunnen reguleren, is er een optie in het systeem om één of meerdere tijdvakken te blokkeren. Merk je bijvoorbeeld om 15:00 uur dat het erg druk is waardoor je het komende uur geen bestellingen meer wilt ontvangen? Dan kun je bij deze optie de tijdvakken van 15:00 tot bijvoorbeeld 16:00 uur blokkeren.
Een tijdvak is gelijk aan de bestelinterval die je hebt ingesteld. Dus stel jij hebt als bestelinterval 15 minuten ingesteld en je wil een uur lang de tijdvakken blokkeren, dan stel je de tijdvakken 15:00, 15:15, 15:30, 15:45: en 16:00 uur in. Je voegt meerdere tijdvakken toe door op 'veld toevoegen' te klikken. Dan kunnen jouw gasten deze tijden niet meer aanvinken als ophaal tijd of als bezorgtijd. De tijden daarna kunnen wel worden gekozen.
Op de afbeelding hiernaast zie je in het grote scherm dat er een aantal tijdvakken zijn geblokkeerd. In het kleinere scherm zie je dat gasten aan de voorkant van de website die tijdvakken ook niet meer kunnen aanklikken. Op deze manier heb je het bestelgedrag van jouw gasten zelf in de hand en kun je meteen anticiperen op drukte in de zaak.
Openingsdagen instellen
Specifieke dag(en) uitsluiten
Je hanteert iedere week dezelfde openingsdagen. Je bent bijvoorbeeld iedere week van woensdag tot en met zondag geopend. Wil je op een specifieke datum, bijvoorbeeld een feestdag, jouw restaurant voor een dag sluiten? Dan kan je deze specifieke dag uitsluiten in het systeem. Stel dat je met de kerstdagen gesloten bent, dan stel je 24-12 en 25-12 in als 'niet besteldag'.
Op de afbeelding hiernaast zie je de dag 11-06-2021 staan als 'niet bestel dagen'. In de afbeelding daarnaast zie je dan ook dat die specifieke datum niet in het rijtje staat. Voor deze dag kan dan ook niet besteld worden.
Specifieke dag(en) openen
Stel je bent normaliter op maandag en dinsdag gesloten, maar je wil in een specifieke week wél open op een van deze dagen, dan stel je deze specifieke datum in als besteldag. Dan staat alleen deze maandag en/of dinsdag als ‘open’ en dus niet standaard iedere week. Dit stel je in als uitzondering. Geldt dit voor meerdere dagen? Dan moet je iedere dag apart invoeren. Klik dan op 'veld toevoegen'.
Op de afbeelding hiernaast zie je dat het restaurant normaliter niet open is op maandag en dinsdag. De datums maandag 07-06-2021 en dinsdag 15-06-2021 zijn ingesteld als 'bestel dagen'. Aan de voorkant van de bestelwebsite zie je deze dagen er dan ook tussen staan om voor te bestellen.
Menukaart opties
Prijsomschrijving
In het systeem kun je een beschrijving toevoegen aan de prijs van een menu item. Dit kunnen beschrijvingen zijn zoals ‘per persoon’ of ‘per twee personen’ of ‘fles’/’glas’.
Op de afbeelding hiernaast kun je aan de linkerkant zien dat bij alle dranken een beschrijving is toegevoegd. Aan de rechterkant kun je zien dat de beschrijving meteen onder de prijs in de menukaart staat. Dit is dus hoe jouw gasten het zien.
Toppings toevoegen
Aan een menu-item kun je verschillende toppings toevoegen. Stel je hebt een hamburger op jouw menukaart staan en je wilt jouw gasten de optie geven om extra beleg toe te voegen, dan kun je toppings toevoegen aan het gerecht. Denk aan bacon, kaas, sla, groente of extra saus. Je hebt zelf de keuze of deze toppings extra kosten of niet. Dit stel je gemakkelijk in.
Op de afbeelding hiernaast is een voorbeeld te zien van een menukaart met daarop een hotdog. Aan de voorkant van de besteltool is te zien dat gasten de opties hebben om er mayonaise of ketchup bij te bestellen. In het systeem stel je dit in als menu item opties.
Foto's toevoegen
De meeste mensen vinden het fijn om een beeld te hebben van de gerechten op de menukaart, zodat zij kunnen zien wat ze precies gaan bestellen. Hierom heb je in het CMS dan ook de optie om foto’s toe te voegen per gerecht. De foto verschijnt naast het gerecht op jouw digitale menukaart. Op deze manier weten jouw gasten precies wat zij kunnen verwachten.
Op de afbeelding hiernaast is op het grote scherm te zien hoe je een foto aan een gerecht kunt koppelen in ons systeem (door de juiste afbeelding aan te vinken). Op het scherm daarnaast is te zien hoe dit er aan de voorkant van de besteltool eruit ziet voor jouw gasten.
Kortingsmodule
Je kunt kortingen toevoegen aan een menu-item of aan een hele menucategorie. Je hebt zelf in de hand op welke menu items je de korting wil toevoegen en op welke niet. Ook heb je zelf in de hand hoe hoog de korting is en voor welke periode deze korting geldig is. Zoals op de linker afbeelding te zien is, kun je dit allemaal instellen.
Zodra je dit hebt ingesteld, wordt de korting meteen verwerkt in jouw digitale menukaart. Jouw gasten zien aan de voorkant de korting in de menukaart staan. De 'normale' prijs wordt getoond met een streep erdoorheen. Daaronder staat de berekende prijs met daarin de korting verwerkt. Op deze manier is het voor de gasten duidelijk dat de korting al is berekend en wat de korting is.
Bestelgedrag gasten managen
Bestellen tot huidige dag
Hierin kun je instellen tot hoe laat gasten op de huidige dag kunnen bestellen. Wil je bijvoorbeeld dat jouw gasten na vandaag 16:00 uur niet meer kunnen bestellen voor vandaag? Dan stel je hier 16:00 uur in.
Op de afbeelding is te zien dat jouw gasten een melding krijgen als ze na het ingestelde tijdstip nog voor dezelfde dag willen bestellen. Jouw gasten krijgen de melding dat er geen tijden meer zijn te kiezen voor vandaag.
Bestellen tot 24 uur van tevoren
Met deze optie kun je instellen tot hoever van tevoren jouw gasten een bestelling kunnen plaatsen. Wil je dat jouw gasten niet meer op dezelfde dag kunnen bestellen? Dan stel je met deze feature in tot hoe laat gasten een bestelling kunnen plaatsen op de dag voor de huidige dag.
Dus stel een gast wil een bestelling plaatsen voor 20 februari 2021 en jij wil als restaurant dat zij deze bestelling niet pas op de huidige dag, dus 20 februari plaatst, maar minimaal een dag van tevoren voor een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld op 19 februari voor 16:00 uur, dan stel je bij deze optie in het systeem 16:00 uur in.
Maximaal aantal bestellingen per bestelinterval
Je kunt een maximaal aantal bestellingen instellen per bestelinterval. Zo houd je hier zelf de regie op en weet je zeker dat het aantal bestellingen niet boven het aantal bestellingen komt, dan dat de keuken aankan.
Extra bezorg instellingen
Bezorgkosten
Voor jouw bezorgservice kun je de bezorgkosten instellen en vanaf welk bedrag de bezorgkosten gratis zijn. Ook kun je een minimaal bestelbedrag invullen voor bezorgen. Dit stel je allemaal gemakkelijk in het systeem. Ga je landelijk bezorgen via pocketmenu? Dan kun je verschillende bezorgkosten rekenen per postcode range.
Plaatsnamen
In het systeem vul je ook zelf gemakkelijk de plaatsnamen in waar jij bezorgt. Je kunt meerdere plaatsen invullen door op ‘veld toevoegen’ te klikken. Op deze manier sluit je dus ook plaatsen uit waar je niet bezorgt, omdat je deze niet invult.
Aan de linkerkant op de afbeelding is te zien hoe de plaatsnamen zijn ingevuld in het CMS en aan de rechterkant hoe het er voor jouw gasten uit komt te zien.
Bestellingen
Notificatie bestellingen
Wil je alle geplaatste bestellingen horen binnenkomen? Dat kan! Hiervoor zet je het vinkje in de instellingen, zoals op de afbeelding is te zien, op ‘ja’. Zo simpel is het. Om de bestellingen daadwerkelijk binnen te horen komen, houd jij je online dashboard open staan met het geluid aan. Zo gaat er geen een bestelling langs jou heen.
Fooi functie
De besteltool heeft de optie om gasten om fooi te vragen. Dit hoeft niet, hier kies jij helemaal zelf voor. Wanneer je deze feature instelt op 'ja' dan krijgen gasten de volgende keuzes bij de betaling: geen fooi, 5% van de bestelling, 10% van de bestelling of 20% van de bestelling als fooi geven.
Op de afbeelding is te zien dat er 10% fooi is aangevinkt. Zoals je kunt zien, is 10% van de bestelling € 3,25 en is dit automatisch bij het totaal bedrag erbij berekend.
Follow-up mail na bestelling
Het is mogelijk om jouw gasten een mail te sturen na hun bestelling. In deze follow-up mail kun je bijvoorbeeld een link plaatsen naar Google Review of jouw Facebook-pagina. Reviews zijn erg van toegevoegde waarde voor jouw restaurant. Veel gasten baseren hun keuze voor een restaurant namelijk op positieve reviews van andere gasten. Hierom heb je in ons systeem de mogelijkheid om deze mail volledig zelf in te stellen.
Export draaien van je bestellingen
In het CMS heb je de mogelijkheid om een export te draaien van alle online bestellingen. Als je op exporteren klikt, download er automatisch een Excel bestand. In dit bestand kun je onder andere filteren op status, bestelling en op datum.
Groei met Pocketmenu
Wil je starten met de delivery & take-away tool of heb je een andere vraag? Vul je gegevens in en wij nemen direct contact met jou op.
- Binnen 24 uur live!
- Maandelijks opzegbaar
- Overstap service
Je kunt altijd rekenen op ons ervaren supportteam. We zijn altijd bereikbaar.