Drie praktische tips voor meer winst met je menukaart

04 januari 2018

Yes, een nieuwe samenwerking! Sinds kort werken Pocketmenu en Menukaartmeisje samen. Zo haalt jouw restaurant meer rendement uit de website én de menukaart. Iedere gast bekijkt jouw menukaart en daarmee heeft jouw kaart grote invloed op wat jouw gast zal bestellen. Tijd om daar slim op in te spelen. Wist jij dat je jouw gast heel gemakkelijk kunt helpen kiezen? Wanneer je dit goed toepast kan dit leiden tot hogere bestedingen. Menukaartmeisje geeft drie tips om meer winst uit je menukaart te halen.

 

Tip 1: Waardevolle woorden voor jouw gerechten

Ik adviseer restaurants om te zorgen dat gasten kiezen wat ze willen eten in plaats van wat ze willen betalen. Hoe je dat doet? Leg nadruk op het gerecht, in plaats van op de prijs.

Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden, bijvoorbeeld ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. Daarnaast zorgt het voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant, ondersteunt onderzoek van Cornell University. Dat is natuurlijk goed voor jou én de herhaalbezoeken.

 

Tip 2: Decoy effect

De ‘Decoy’ strategie wordt nog maar weinig op menukaarten toegepast. Zonde, want het is een goede kans om de bestedingen flink te verhogen. Hoe werkt het? Stel, je wilt jouw gast verleiden om cheesecake te bestellen bij de cappuccino. Dit kun je aantrekkelijker maken door een combinatie te maken en het Decoy effect te gebruiken:

Optie 1:

Cappuccino: 2,50
New York Style Cheesecake: 6,10

Optie 2:

New York Style Cheesecake met cappuccino: 6,50

Het is zeer waarschijnlijk dat een gast een andere keuze maakt tussen twee opties, als een derde, minder aantrekkelijke optie wordt toegevoegd om de waarde van de duurste optie te laten zien. De combinatie van de cappuccino en de New York Style Cheesecake is opeens een goede deal! Dat komt omdat de prijs van de cheesecake als vergelijkingsmateriaal dient op je menukaart. Dit kun je natuurlijk ook toepassen bij ontbijt- en/of lunchgerechten.

 

Tip 3: Weg met die eurotekens

Vermeld je op jouw menukaart ‘€’ voor de prijzen? Of schrijf je ‘euro’ achter de getallen? Dan is het hoog tijd om die eurotekens van jouw menukaart te verwijderen.

Wanneer je dit doet, kan dat zorgen voor een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding. Kijk, dat is de moeite waard! Maar waarom werkt dit zo goed? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, blijkt uit onderzoek van Knutson, een Amerikaanse hoogleraar neurowetenschappen en psychologie. Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling, de rekening aan het einde van de avond en de pijn die daarbij hoort. Dit is dus een relatief simpele aanpassing met een groot resultaat.

 

Wil je meer uit jouw menukaart halen?

Linda Even van Menukaartmeisje.nl specialiseert zich in het optimaliseren van menukaarten om zo meer winst te genereren voor restaurants. Ze helpt horecaondernemers om met hun menukaart herhaalbezoeken te stimuleren, gasten te helpen kiezen en de gemiddelde bestedingen flink te verhogen.