Social WiFi in de praktijk

04 januari 2018

Tegenwoordig heeft iedereen een internet presence nodig. Een digitale identiteit, zeg maar. Die is belangrijk, want daarmee kunnen nieuwe klanten jouw bedrijf vinden. De tijd van het telefoonboek en de gouden gids is niet meer. Om bij het zoeken beter gevonden te worden zet je hulpmiddelen in. Je werkt aan jouw autoriteit, je geloofwaardigheid. Een onderdeel hiervan is het aantal likes dat jouw socialmedia-profielen hebben.

 

Grotere autoriteit door social WiFi

Social WiFi, het beschikbaar stellen van draadloos internet in jouw bedrijf in ruil voor contactgegevens van de klant, helpt je onder meer bij het opbouwen van die autoriteit. Dat werkt zo: jouw toegang toont een eigen startpagina, geheel uitgevoerd in jouw huisstijl. In ruil voor toegang vraag je bijvoorbeeld of gebruikers inloggen via Facebook, of ze jouw bedrijfspagina liken, of allebei.

 

Ervaring uit de praktijk

First Place in Hoofddorp is de horecagelegenheid in het Sportcomplex Koning Willem Alexander aan de Bennebroekerweg. Sinds februari van dit jaar hebben zij social WiFi in gebruik genomen. Inmiddels, koud twee maanden later, is de faciliteit al door meer dan 1000 bezoekers gebruikt. De Facebookpagina van First Place liken is niet verplicht en toch komen
er gemiddeld zo'n 25 likes per week bij sinds gratis internet is geïnstalleerd. Een succesverhaal dus! Horecaondernemer Léon Verbaas, de eigenaar en uitbater van First Place, is inmiddels zo enthousiast dat hij de oplossing al bij meerdere collega horecaondernemers heeft aanbevolen.

 

Hoe het werkt

Bij First Place is gekozen voor een heel eenvoudige aanpak. De bezoeker kan contact maken met het WiFi-netwerk en ziet dan een mooie portal pagina in de huisstijl van First Place. Inloggen kan door een e-mailadres achter te laten of met een Facebook-login. Die laatste wordt het meest gebruikt. Na deze stap kan de bezoeker het WiFi-netwerk gebruiken. De uitbater van First Place heeft hierdoor niet alleen extra likes online, hij krijgt ook nog eens uitgebreid inzicht in de demografische kenmerken van zijn bezoekers.

 

Direct marketing 2.0

Die demografische kenmerken zijn belangrijk. Het is meer dan alleen maar een e-mailadres, bij een inlog via Facebook ontvang je ook de naam, leeftijdscategorie en het geslacht van de bezoeker. Je bouwt hiermee als het ware een eigen fanbase op. Naar keuze kun je de bezoekers ook meteen in laten schrijven op jouw nieuwsbrief. Al deze informatie geeft je de gelegenheid om te segmenteren. Je maakt hiermee groepen ontvangers waar jouw berichten altijd relevant voor zullen zijn. Ze waren immers al eens bij je binnen. De juridische kant is ook in orde; bij het registreren in de portal staat in de bijbehorende voorwaarden dat de gebruiker akkoord gaat dat je af en toe een aanbieding stuurt. Zo heb je dus alle informatie in handen om heel gericht en direct marketingacties te ondernemen. Veel efficiënter dan een advertentie in het lokale sufferdje, die kosten kun je nu besparen.


Onmiddellijk reclame maken

Zodra een gebruiker inlogt in jouw social WiFi-netwerk, leidt de technologie deze bezoeker eerst naar een internetpagina die jij instelt. Ook hier zit een interessante reclamemogelijkheid. Je bepaalt namelijk zelf wat je hier laat zien. De dagschotel? Natuurlijk kan dat. Aankondigingen voor evenementen die binnenkort plaatsvinden? Een voor de hand liggende keuze. Ga voor jezelf na wat je een bezoeker zou willen vertellen bij een bezoek aan jouw zaak. Dat zijn uitstekende onderwerpen voor deze pagina!

 

Ook proberen?

Spreekt dit succesverhaal je aan? Wil je in jouw bedrijf ook social WiFi invoeren? We helpen je graag op weg. Om het gemakkelijk te maken, bieden we zelfs een eenvoudig all-in abonnement aan waarmee we je volledig ontzorgen. Bel ons en we praten je helemaal bij.