Mobiele trends voor restaurantwebsites

23 januari 2018

Het is al geruime tijd belangrijk om een mobielvriendelijke restaurantwebsite te hebben. Meer dan de helft van de zoekopdrachten wordt namelijk via de smartphone gedaan en in 2018 zet deze trend zich nog verder door. 

Google zal dit extra kracht bijzetten door de langverwachte ‘mobile-first index’ uit te rollen. Heb je nog steeds een website die zich niet aanpast aan de mobiele gebruiker? Dan verdwijn je razendsnel uit de zoekresultaten. Dit betekent dus een omzetvermindering! We leggen in dit artikel kort uit met welke online punten je dit tegen kunt gaan.

 

Mobile-First index

De Google ‘mobile index’ gaat leidend worden als het gaat om het bepalen van de posities van websites. Nu is dit nog de ‘desktop index’, maar als je deze trend links laat liggen, dan ben je binnen de kortste keren slecht of zelfs niet meer vindbaar in de organische zoekresultaten.

 

Pagespeed

Ons geduld is tegenwoordig heel snel op! Dat zie je ook terug op online gebied, want we wachten echt niet meer op een pagina die tien seconden nodig heeft om te laden. Een snelle website zorgt voor een betere ranking in zoekmachines en draagt daarnaast bij aan een goede gebruikerservaring. Zorg dat jouw restaurantwebsite binnen drie seconden laadt.

 

Conversies op mobiele apparaten

Helaas blijft de converterende bezoeker achter op de smartphone, hier wint de desktop het nog altijd. Maar… dit is vooral bij grotere aankopen het geval, zoals bij een nieuwe auto of een koelkast. Dus bij een restaurantwebsite heb je net zoveel kans dat iemand op een mobiel apparaat online reserveert als op de desktop, mits de site gebruiksvriendelijk is. Zorg dus voor duidelijke call-to-actions en een button waarmee men online kan reserveren (of zelfs bestellen).

 

Video en vlogs

Video wordt nog belangrijker in 2018. Mensen zijn visueel ingesteld en vinden het steeds fijner om via video informatie te verkrijgen. Op die manier hoeven ze zich niet in te spannen om lange online artikelen te lezen.

De videocontent moet echter wel waardevol zijn voor de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een vlog met de chef-kok, waarin hij kort en krachtig uitlegt hoe hij een gerecht maakt. Of laat zien hoe gezellig de sfeer in je restaurant is, door middel van een rondleiding. Het leuke aan een goede video is dat deze ook sneller wordt gedeeld op social media. Je vangt dus twee vliegen in één klap!

Wanneer je meegaat met de trends die in dit artikel staan, dan heb je in ieder geval een sterke basis voor je restaurantwebsite. Kom je er niet helemaal uit of heb je bij een aantal trends professioneel advies nodig? Neem dan contact met Pocketmenu op.