Content-marketing trends 2018 voor de horeca

08 februari 2018

Door middel van content kun je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google komen. Dit betekent dat je hier als horecagelegenheid dus omzet uit kunt halen. Want als potentiële gasten jouw horecazaak online kunnen vinden, zullen ze eerder daadwerkelijk bij je komen dineren of een borrel komen halen.

Uiteraard moet je met je content dan wel uniek, consistent en waardevol zijn, wil je de concurrentie voor blijven. In dit artikel informeren we je over de content-marketing trends van 2018, zodat je goed kunt scoren met jouw content-marketing.

Overaanbod aan content

Steeds meer horecabedrijven zien de toegevoegde waarde van content-marketing in, waardoor er een overaanbod dreigt. Het is dus niet gek als je jezelf afvraagt of jouw content nog wel zichtbaar is en of de kosten opwegen tegen het resultaat. Onze tip is dat je je niet moet laten ontmoedigen, maar dat je ervoor moet zorgen dat jouw content er bovenuit springt! Zorg voor een grappige, interessante of gave invalshoek. Wees creatief!

Moeite doen voor content                              

Het wordt in 2018 lastiger om je content gratis te promoten via social media en zoekmachines als Google. Het organische bereik neemt af. Daarom moet je extra moeite doen om jouw content bij je doelgroep te krijgen. Dit kost uiteraard tijd en geld, maar als je het slim aanpakt, krijg je daar een vol restaurant voor terug! Je kunt bijvoorbeeld samenwerken met een mediabedrijf, waarbij je voor het bereik betaalt.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Ook in 2018 ligt de focus op hoogwaardige content. Denk je als horecaondernemer dat je niet genoeg content produceert en los je dat op door nog snel even een post te publiceren? Dan zul je zien dat je daar weinig engagement voor terugkrijgt. Logisch, want die post is ‘even snel’ gemaakt. Een post of blog waar je meer tijd aan hebt besteed, zal meer opleveren. Je kunt dit heel goed zien in de statistieken van je socialmedia-kanalen en van Google Analytics. Houd dat goed in de gaten en spring hier tijdig op in. Je kunt eventueel een blogbureau inschakelen.

We love deadlines!

Van uitstel komt afstel, luidt het spreekwoord. En niets is minder waar. Zonder deadlines, zul je het publiceren van content en zelfs het maken hiervan blijven uitstellen. Het is dan geen prioriteit. Stel dus deadlines en ga ervan houden. Want met deadlines ga je publiceren en dat kan weer leiden tot meer gasten.

Visualisatie brengt content tot leven

Geschreven content valt altijd beter op door middel van een pakkende afbeelding of een leuke video. Zoek dus voor goede visualisaties die jouw content versterken. Je kunt bijvoorbeeld bij een artikel over hoe je een lekkere Bloody Mary maakt een foto toevoegen van iemand die met de cocktail bezig is. Of beter nog, een video! Of plaats een foto van de chef-kok tijdens het koken bij een blog over het nieuwe menu. Je zult zien dat je daar online mee scoort.

Wie is je horecazaak

Je leest het goed, WIE is je horecazaak? Het kan namelijk niet bestaan zonder personeel. In 2018 wordt de aanbodkant van content nog persoonlijker. Dit wekt vertrouwen en persoonlijke content is leuk! Laat de mensen achter jouw restaurant of andere horecagelegenheid dus zien. Maak ze zichtbaar en herkenbaar met video, foto’s en door middel van blogs. Goed om te weten: berichten van medewerkers in plaats van bedrijven worden tot zes keer meer vertrouwd!

Aan de slag

Het is wel duidelijk, content wordt nog belangrijker als je daadwerkelijke conversies wilt. Het kost soms ‘bloed, zweet en tranen’, maar het betaalt zich uiteindelijk uit. Content is in 2018 niet meer iets voor ‘erbij’. Het wordt een belangrijke peiler in jouw marketingstrategie.

Ben je een beetje overrompeld door ons artikel, maar zie je het belang van content-marketing wel degelijk in? Wij ondersteunen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om te ontdekken wat we voor jou en jouw horecazaak op dit gebied kunnen betekenen.