Content optimalisatie: haal meer uit je restaurantwebsite

04 april 2018

Heb je het gevoel dat je meer uit de bestaande content op je restaurantwebsite kunt halen? Meer bezoekers en meer conversies? Je hebt veel moeite gedaan om je content te produceren, maar wat als niemand er iets mee doet? Dan heb je toch een beetje het gevoel dat je het allemaal voor niets hebt gedaan. Daarom gaan we je in dit artikel vertellen hoe je meer uit je bestaande content kunt halen. Daarvoor begin je met het inventariseren van je content, waarna je aan de slag kunt met het optimaliseren van je content.

Stap 1. Het inventariseren van je content

Voordat je de content op je restaurantwebsite kunt optimaliseren, moet je eerst weten welke content er nu op staat en hoe de kwaliteit van deze content is. Daarvoor moet je weten wat je per pagina op je website met de content wilt bereiken, wat je doelgroep is, welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken en hoeveel conversies je content oplevert.

Om de content op jouw restaurantwebsite in kaart te brengen, kun je gebruikmaken van de een handige tool; ContentKing genaamd. Hiermee kun je jouw website volledig laten crawlen en een pagina-overzicht exporteren naar CSV. Uit het overzicht kun je verschillende conclusies trekken. Wellicht kloppen de zoekwoorden op bepaalde pagina’s niet of hebben sommige pagina’s geen duidelijke doelgroep. Ook krijg je met deze tool een goed beeld van de leesbaarheid van je webpagina’s.

Stap 2. Het optimaliseren van de content

Zodra duidelijk is hoe het met de huidige content op je restaurantwebsite is gesteld, kun je aan de slag met het optimaliseren van de content.

De leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de content

Laten we beginnen met de leesbaarheid van de content op je restaurantwebsite. Als je bezoeker op jouw website op een grote lap tekst stuit, is de kans groot dat dit behoorlijk afschrikt. Websitebezoekers houden er niet van om lange lappen tekst te lezen en willen graag de inhoud van een pagina kunnen scannen. Daarvoor zijn tussenkopjes en opsommingen met ‘bullet points’ onmisbaar.

Tussenkopjes splitsen de pagina op in onderdelen en laten je bezoekers makkelijk scannen naar de onderwerpen die voor hen interessant zijn. Daarnaast zorg je met tussenkopjes voor een scheiding tussen paragrafen, wat de leesbaarheid van je teksten vergroot. De aantrekkelijkheid van een webpagina kun je vergroten door het plaatsen van ondersteunende afbeeldingen en videos. En als restauranteigenaar heb je er daar vast meer dan genoeg van!

De juiste SEO-zoekwoorden

Mensen die online op zoek zijn naar een restaurant gaan naar Google en tikken een aantal zoekwoorden in. Jouw restaurantwebsite kan alleen hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen als je de juiste zoekwoorden gebruikt. De juiste zoekwoorden vergaren is het halve werk. Daarna moet je ze nog op de juiste webpagina verwerken en vooral ook op de juiste plek op de pagina plaatsen.

Om het beste resultaat te behalen zijn er een aantal plaatsen op een webpagina waar je de zoekwoorden moet gebruiken. Hieronder hebben we deze plekken voor je op een rijtje gezet:

Titel: verwerk je zoekwoorden in de titel van de webpagina, als het kan aan het begin. Schrijf een titel die tussen de 30 en 60 karakters lang is.
Meta-omschrijving: verwerk je zoekwoorden in de meta-omschrijving. Een meta-omschrijving wordt op Google getoond en dient tussen de 70 en 150 karakters lang te zijn.
Tussenkopjes H1 en H2: verwerk je zoekwoorden in een aantal van de tussenkopjes op de webpagina.
Tekst: verwerk je zoekwoorden een aantal keren in je tekst. Schrijf je zoekwoorden ook een keer in het meervoud en gebruik een keer een synoniem.
Interne links: verwerk je zoekwoorden in de interne links op je pagina.
Afbeeldingen: verwerk je zoekwoorden in de bestandsnaam, alt tag en title tag van de afbeeldingen op je webpagina.

Pas op dat je het aantal zoekwoorden in je tekst niet overdrijft. Het is altijd belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je tekst goed leesbaar blijft en natuurlijk klinkt. Door een overmatig gebruik van zoekwoorden kan je tekst onleesbaar worden. Daarnaast is Google er ook geen fan van als je te veel zoekwoorden in je tekst gebruikt.

Het doorklikpercentage verbeteren (CTR)

Als jouw restaurantwebsite door gebruik van de juiste zoekwoorden hoog scoort in Google ben je er nog niet. Potentiële websitebezoekers moeten dan nog wel op jouw pagina klikken. Het wil regelmatig voorkomen dat dit laatste niet gebeurt. Dat is er jammer. Heb je bereikt dat je hoog scoort in Google, maar levert het je geen extra bezoekers op. Waar kan dit aan liggen?

Wellicht zijn de titel en meta-omschrijving te lang of ben je vergeten je zoekwoorden hierin te verwerken. Het kan ook zijn dat ze niet goed leesbaar zijn of dat er geen duidelijke call-to-action is. Daarnaast ben je niet de enige restaurantwebsite die opduikt in de zoekresultaten. Websitebezoekers kunnen net zo goed besluiten om te klikken op de webpagina onder die van jou. Zorg er daarom voor dat je je van jouw concurrenten onderscheidt. Je kunt bijvoorbeeld sterren toevoegen aan jouw vermelding door middel van klantenbeoordelingen.

Meer verkeer via sociale media

Via sociale media kun je ook veel bezoekers naar je restaurantwebsite krijgen. Dan moet je wel weten hoe jouw webpagina’s er op sociale media uitzien wanneer ze worden gedeeld. Hier is vaak nog veel optimalisatie mogelijk, aangezien veel website-eigenaars zich hier in eerste instantie niet mee bezig houden. Hieronder hebben we op een rijtje gezet waar je bij sociale media op moet letten:

Titel: zorg ervoor dat je titel pakkend is. Op Facebook mag je titel niet langer zijn dan 80 karakters.
Omschrijving: ook de omschrijving moet de aandacht trekken. Voor Facebook mag de omschrijving niet langer zijn dan 200 karakters. Op Twitter is er ruimte voor 140 karakters.
Afbeeldingen: kies ook altijd voor een foto die de aandacht trekt. Hier kun je best een beetje mee experimenteren om erachter te komen wat goed werkt.

De gebruiksvriendelijkheid verbeteren

Als bezoekers via Google op jouw restaurantwebsite terecht zijn gekomen, moeten ze wel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Met een vraag in hun achterhoofd zijn ze op jouw webpagina beland. Als ze het antwoord op die vraag niet kunnen vinden, zullen ze jouw website binnen no-time weer verlaten. Eenmaal op jouw pagina aanbeland moet je proberen het bezoek van van websitebezoeker zo interessant mogelijk te maken. Dit kun je doen door infographics, video’s, veelgestelde vragen, gastenbeoordelingen en verwijzingen naar externe websites toe te voegen.

Content verwijderen

Het optimaliseren van content betekent soms dat je bepaalde content moet verwijderen. Hierdoor wordt je pagina leesbaarder. Ze zeggen niet voor niets ‘schrijven is schrappen.’. Verwijder daarom alle tekst die je eigenlijk niet nodig hebt om je verhaal te vertellen.

Content herschrijven en actualiseren

De content die je op dit moment op je restaurantwebsite hebt staan, hoef je natuurlijk niet allemaal te verwijderen. Het kan voldoende en waardevol zijn om je content te herschrijven en actualiseren. Er kunnen nieuwe ontwikkelingen binnen je restaurant hebben plaatsgevonden waardoor je content niet meer up-to-date is. Misschien heb je een nieuwe chef-kok, heb je de inrichting van je restaurant veranderd of heb je een geheel nieuwe menukaart. Allemaal redenen om je content te actualiseren. Deel deze veranderingen ook vooral met je doelgroep via bijvoorbeeld sociale media.

Wacht niet te lang en onderneem actie

Het is zonde als je een website hebt met content waar je niet alles uithaalt. Content die geen conversie oplevert, is content waar je helaas niet zo heel veel aan hebt. Gelukkig kun je met een aantal aanpassingen je content optimaliseren. Vind je het lastig om daar zelf mee aan de slag te gaan? Dan kunnen wij je bij Pocketmenu helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!