De elf beste tips voor restaurantmarketing

07 maart 2018

Restaurantmarketing is een wereld die constant in beweging is. Gasten zoeken tegenwoordig eerst online het restaurant op voordat ze gaan boeken. Even wat foto’s op Instagram, Facebook en de website bekijken en vervolgens hebben ze de mogelijkheid om reviews te lezen. Dit vraagt om een sterke online strategie voor jouw restaurant. Wie zijn je concurrenten en wat wil je jouw gasten laten zien? Om dit wat makkelijker te maken delen we elf tips voor de online marketing van jouw restaurant.

Tip 1: Ben op de hoogte

Weet jij een beetje wat trending is op het gebied van jouw restaurant? Kijk zo nu en dan eens naar de websites en socialmedia-accounts van concurrenten. Wat werkt wel en wat werkt juist niet? Het is een goed idee om zo nu en dan de best en worst practices van je concurrenten te analyseren. Op die manier vorm je een eigen, ideale online strategie.

Tip 2: Zorg voor een functionele website

Is jouw restaurant online goed vindbaar? Een website die hoog scoort in de zoekresultaten heeft vaak ook een hogere conversie. Het is belangrijk om gebruik te maken van steekwoorden waar jouw bezoekers op zoeken. Deze worden kun je op hun beurt dan weer gebruiken in relevante blogs en socialmedia-posts. Dit vergt veel onderzoek, maar achteraf zul je er de vruchten van plukken.

Tip 3: Maak gebruik van lokale SEO

Zelfs al ben je een klein restaurant, dan is het alsnog een goed idee om te investeren in een goede website. Deze kun je specifiek richten op de regio waar jouw restaurant zich bevindt. 72% van alle zoekopdrachten zijn gericht op lokale informatie. Maak daarvan gebruik en wees er 100% zeker van dat je website naar voren komt tijdens die zoekopdrachten.

Tip 4: Gebruik een duidelijk call-to-action

Maak het gasten gemakkelijk; zorg voor een duidelijke ‘reserveer’ button op de website. Het liefst direct op de homepage, zodat de gast niet lang hoeft te zoeken. Het ontbreken van zo’n button kan ervoor zorgen dat potentiële gasten snel wegklikken.

Tip 5: Speur naar reviews

Let goed op wat mensen online zeggen over je restaurant. Gasten kunnen op allerlei platforms reviews voor jouw restaurant achterlaten. Zorg ervoor dat je deze reviews monitort. Bedank voor positief commentaar en reageer respectvol op een negatieve reactie. Zo bouw je een sterke band op met je gasten. Je kunt gasten ook vragen om een review achter te laten door ze twee dagen na hun etentje een automatische e-mail te sturen.

Tip 6: Verzamel alle e-mailadressen

E-mailmarketing is nog steeds één van de meest effectieve en snelste manieren om je gasten te bereiken. Nieuwsbrieven kun je promoten op social media, op je website en zelfs in je eigen restaurant. Creëer op je website dus een button waar de gast zijn/haar e-mailadres kan achterlaten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze direct daarna een mooie actie te mailen.

Tip 7: Gebruik social media

Met een interactief socialmedia-gebruik kun je gasten steeds betrokken houden bij wat er zich afspeelt. Het is een prachtige manier om je restaurant te positioneren en interactie te hebben met je gasten. Het is de perfecte plek om foto’s te delen van het menu, maar ook van de ambiance in jouw restaurant. Maak een eigen locatie aan op Google en zorg dat gasten je kunnen taggen. Het is extra leuk wanneer je deze foto’s van gasten kunt zien en liken.

Tip 8: Focus je niet op alle platformen

De online wereld verandert constant. Het kost daarom ook enorm veel tijd om ieder platform van voor naar achter te bestuderen. Kies daarom voor maximaal drie platformen die je graag wilt gebruiken voor je restaurant. Op die manier zorg je ervoor dat je de strategie vol kunt houden.

Tip 9: Breng genoeg informatie naar buiten

Zorg altijd voor relevante content voor je gasten. Post regelmatig leuke updates, acties en nieuwtjes waar je volgers ook echt wat aan hebben. Voldoende afwisseling zorgt ervoor dat het interessant blijft om jouw account te volgen. Het is belangrijk om voor pakkend beeld te zorgen dat de klant herkent. Een flinke dosis humor werkt ook altijd.

Tip 10: Nodig foodbloggers uit

Vraag (lokale) foodbloggers om je restaurant te beoordelen voor een gratis maaltijd. Een externe link naar je restaurant helpt je in de ranking op Google en een positieve review helpt je reputatie. En op die manier kunnen hun volgers direct zien wat er allemaal te doen is in jouw restaurant. Het is een voordelige vorm van reclame met een groots effect.

Tip 11: Zorg voor een menu met een frisse uitstraling

Gasten trekken snel conclusies op basis van uitstraling. Een net, mooi ontworpen en onderhouden menukaart laat al snel concluderen dat het eten ook van goede kwaliteit is.

Wil je even sparren over je website? Neem dan contact met ons op!