Maak jouw website effectief met deze checklist

27 februari 2018

De vraag ‘wat is een goede website voor mijn restaurant’ zou je als restauranteigenaar regelmatig aan jezelf moeten stellen. Een goede website moet aan een aantal punten voldoen, maar het is ook belangrijk om de website vaak te vernieuwen.

Om je op weg te helpen hebben wij van Pocketmenu een handige whitepaper met een checklist voor je geschreven. Als je de hele checklist hebt doorlopen, kun je jezelf ervan overtuigen dat je een goede website voor jouw restaurant hebt. Laten we beginnen!

Check 1. Speel geen verstoppertje

De vindbaarheid van je website via Google is een heel belangrijk onderdeel. Je wilt natuurlijk wel dat je gasten naar jou toe komen wanneer ze op zoek zijn naar een fijne plek om te eten. Met deze praktische tips is jouw website binnen no-time beter vindbaar.

Je serveert de lekkerste gerechten aan je klanten, de entourage van je restaurant is spraakmakend en de bediening is snel en accuraat. Toch loopt het aantal klanten terug omdat jouw website verstoppertje speelt in zoekmachines, zoals Google. Zorg dat je weet wat Google van je verwacht en implementeer dat in je website, zodat deze weer vindbaar is. 

Google verwacht het volgende van websites:

  • de website staat in dienst van de gebruiker;
  • de inhoud is van hoge kwaliteit en relevant;
  • de technologie is snel en veilig;
  • de inhoud is scanbaar en te indexeren;
  • de content is eerlijk en niet geschreven voor robots.

Als jouw website aan deze punten voldoet, ben je goed bezig. Maar laten we alles stap voor stap aanpakken. We gaan eerst onderzoeken hoe vindbaar jouw website is.

Via een ‘incognito’ venster van je browser ga je zoeken op trefwoorden voor jouw restaurant. Een ‘incognito’ venster zorgt ervoor dat Google je als een ‘nieuwe bezoeker’ ziet, waardoor er geen vertekend beeld ontstaat bij het antwoord op jouw zoekopdracht.

Vindbare zoekwoorden

Uiteraard zoek je in dit geval niet op de naam van je restaurant, dat zou te voor de hand liggend zijn. Je zoekt op woorden die potentiële gasten zouden gebruiken. Trefwoorden als ‘restaurant’, ‘uit eten in [plaatsnaam]’, ‘Franse gerechten’ of ‘luxe dineren’, zijn goede voorbeelden. Bedenk welke trefwoorden bij jouw restaurant passen en kijk op welke pagina je in de organische zoekresultaten wordt geplaatst. 

Meer informatie over de vindbaarheid haal je uit Google Webmaster Tools onder het menuitem ‘search traffic’. Daar krijg je een overzicht van de gemiddelde zoekpositie voor de trefwoorden waarop mensen je website hebben gevonden. Ook zie je de doorklikratio (CTR), hoe vaak je site wordt getoond in de zoekresultaten en hoeveel kliks naar je website dat heeft opgeleverd. Dit is waardevolle informatie als je ervoor wilt zorgen dat jouw website een goede website wordt en vindbaar is voor je potentiële gasten.

Zet SEO in en zorg voor deelbare content

Wanneer de resultaten tegenvallen, is het tijd om SEO (search engine optimization) op je website toe te passen. Om dit goed te kunnen doen, begin je met een zoekwoordenonderzoek. Dit kan gemakkelijk via de Keyword Planner tool van Google AdWords (advertentieprogramma van Google waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten van Google).

Je kunt met dit programma gratis zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw restaurant. Deze gebruik je vervolgens in je webteksten, zodat Google ze kan indexeren. Houd er rekening mee dat de inhoud van elke pagina relevant en leesbaar moet zijn. Simpelweg met zoekwoorden gooien is niet de goede optie. Bovendien trapt Google daar niet in en zal de zoekmachine je hiervoor afstraffen.

Share it!

Daarnaast is het belangrijk dat jouw bezoekers de inhoud willen delen met hun netwerk. Dit zogeheten ‘social sharing’ is helemaal hot en bovendien een snelle en portemonnee-vriendelijke manier om snel meer bekendheid te genereren.

Een goede manier om social sharing te genereren is door blogposts te plaatsen op je site. Plaats hier interessante, bizarre en grappige informatie over eten en drinken en alles wat daarbij hoort. Maak bijvoorbeeld eens een lekker recept met een vergeten groente of gooi wat ‘wist-je-datjes’ in een blogpost over keramische platen. Men zal dat gaan delen! Overigens is Google ook gek op nieuwe informatie, waardoor de zoekmachine jouw website hoger gaat indexeren. Dat is mooi meegenomen.

Check 2: tel tot acht

De gemiddelde bezoeker van je website blijft zo’n acht seconden rondhangen. Heeft je websitebezoeker dan nog niet gevonden wat hij zocht? Dan zal hij vrij snel de website wegklikken. Met deze handige tips kun je ervoor zorgen dat je de bezoeker zo lang mogelijk vasthoudt. 

Kun je iets lekkers voorschotelen in acht tellen? Oké, dat is in een restaurantkeuken een onmogelijke doelstelling. Online, daarentegen, is het een heel ander verhaal. Als de bezoeker in acht tellen, beter nog in acht seconden, niet krijgt wat hij/zij zoekt, dan is hij/zij weg. Daar valt dus veel winst te behalen!

Snel, sneller, snelst

Allereerst is het belangrijk dat de website snel laadt. Als de bezoeker enkele seconden moet wachten voordat jouw website te zien is, blijft er wel heel weinig tijd over om daarna de aandacht te vangen. Zorg ervoor dat de website technisch in orde is, dat de afbeeldingen van kleine grootte zijn en dat er geen filmpjes op staan die direct gaan streamen.

Houd er bij de content van jouw website rekening mee dat de bezoekers van jouw website in de eerste plaats zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Geef ze die dus ook! Vaak zijn deze bezoekers op zoek naar een restaurant in de buurt of een manier om te reserveren bij een restaurant.

Maak slim gebruik van call-to-actions, zodat men door een druk op de knop een routebeschrijving krijgt of direct kan bellen met het restaurant.

Uiteraard betekent dit niet dat je op jouw website helemaal geen verdere informatie kwijt kunt, maar dat doe je op onderliggende pagina’s. Niet op de pagina’s waar men op binnenkomt, de zogeheten landingspagina’s. Zorg dat hier hapklare brokken staan, zodat de bezoeker direct ziet dat hier een oplossing is voor zijn/haar probleem.

Vergeet de mobiele gasten niet

Daarnaast is het van belang dat jouw website voor mobiel gebruik is geoptimaliseerd. Zo’n 68% van de zoekopdrachten wordt via een mobiele telefoon gedaan en dat percentage blijft stijgen. Je kunt je voorstellen dat dit bij het zoeken naar restaurants nog groter is. Dagjesmensen en toeristen die in jouw buurt een eetgelegenheid zoeken, zullen dit bijna altijd via hun mobiele telefoon doen. Je verliest dus gasten als jouw website niet mobile friendly is.

Je kunt een mobile friendly test doen via Google.com/webmasters, daar zoek je naar de tool ‘mobile-friendly’. Je tikt het internetadres in van jouw restaurantwebsite, vervolgens krijg je een balk te zien. Het is heel simpel, een groene balk is een mobielvriendelijke website en een rode balk betekent dat je aan de bak moet.

Een mobile friendly website houdt rekening met het volgende:

  • De website verkleint en laat irrelevante informatie achterwege bij mobiele gebruikers.
  • De teksten worden groter en de afbeeldingen kunnen worden vergroot.
  • De menubalk wordt een zogeheten ‘hamburger-menu’, die uitrolt als men erop klikt.
  • Er staan goede call-to-actions op de pagina’s, zodat men direct kan reserveren of contact kan opnemen met het restaurant.
  • De website laadt supersnel op elk apparaat.

 

Check 3: Doe alsof de bezoeker al in je restaurant zit

Je krijgt maar één kans op een eerste indruk, dus zorg ervoor dat de bezoeker je niet zal vergeten. Door het hanteren van dezelfde huisstijl, zullen gasten volledig opgaan in jouw merk. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan wanneer het restaurant in niets lijkt op de website. Met deze zes tips bereik je de perfecte merkbeleving. 

Het uiterlijk van je website bepaalt in diezelfde acht seconden van hierboven gelijk ook wat het gevoel van de bezoeker bij jouw restaurant is. Je krijgt echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede is en zet de bezoeker alvast online aan een tafel.

Jouw restaurant heeft natuurlijk unieke punten, die je graag wilt laten zien aan potentiële gasten. Dit kun je met de inhoud en vormgeving van je website onderstrepen. Mooie, goede foto’s van de entourage en de gerechten is al een goed begin, maar ook de vormgeving van het template is zeer belangrijk. Gebruik geen standaard templates, maar pas deze aan bij de look & feel van jouw restaurant. Dit zorgt ervoor dat er merkbeleving is en dat men niet alleen online graag bij jou aan tafel schuift, maar daadwerkelijk langs wil komen.

We hebben enkele tips om de look & feel in jouw website door te voeren hieronder op een rij gezet:

  • Zorg voor herkenbaarheid, gebruik de huisstijl van je restaurant in het ontwerp van je website.
  •  Plaats mooie, duidelijke foto’s van jouw restaurant en gerechten op de site (zorg er wel voor dat dit geen grote afbeeldingen zijn!).
  • Zoek naar huidige trends in webdesign en implementeer die in je website.
  • Gebruik kleuren die bij elkaar passen, zodat het aantrekkelijk wordt om naar te kijken.
  • Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke website; men moet niet hoeven zoeken of worden afgeleid door flikkerende banners.
  • Zorg ervoor dat de merkwaarden van jouw restaurant door de website worden uitgedragen. De website is een verlengstuk van je restaurant! 

 

Check 4: Gasten zijn je vrienden

Engagement is een trend die onmisbaar is geworden in de online wereld. Want hoe behoud je, zelfs ná het bezoek, een goede relatie met de restaurantbezoeker? Door deze simpele strategieën toe te passen bouw je snel en moeiteloos een sterke band met je volgers op. 

Zoals we hierboven al aangeven is de website een verlengstuk van jouw restaurant. Ga dus na of jouw website gasten een reden geeft om zich met jouw restaurant verbonden te voelen en bij jou te reserveren. Gedraag je als een goede vriend naar de bezoeker toe.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door regelmatig waardevolle en leuke kennis met hen te delen. Laat bezoekers zien dat je hen begrijpt en dat je een restaurant hebt waar ze willen dineren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een blogpost, waarin je maandelijks of zelfs wekelijks informatie plaatst die relevant is voor bezoekers.

Dat mogen recepten, leuke weetjes of informatie over evenementen die je organiseert zijn, maar je mag er best een schepje bovenop doen door het te personaliseren. Laat de bezoekers eens zien hoe het werkt in de keuken of dat het teamuitje van het personeel ontzettend gezellig was. Daarmee verbind je de gasten aan je restaurant. Social media speelt hier ook een grote rol in. Share je blogposts, filmpjes en foto’s, zodat men zich kan identificeren met jouw restaurant. Kortom; word de beste vriend van je bezoekers!

Blijf werken aan je huwelijk

Realiseer je wel dat vriendschap een continue proces is. Dus met een keertje veel posten en dan weer een lange tijd niets van je laten horen krijg je het niet voor elkaar. In principe wordt de vriendschap al gauw een huwelijk. En daar moet je nu eenmaal voor blijven werken. Ga daarnaast ook de conversatie met je bezoekers aan, want je wilt dicht bij ze staan. Praten in een huwelijk is ook altijd aan te raden. En moedig ze tenslotte aan om reviews te schrijven. Veel potentiële gasten lezen eerst reviews voordat ze een reservering aan gaan.
 

Check 5: Laat de bezoekers niet struikelen over obstakels

Heb jij een duidelijk doel voor elke pagina van je website opgesteld? Zo niet, dan is het een goed idee om hier inzicht in te krijgen. Met deze simpele tips zorg jij ervoor dat je websitebezoekers zonder enig probleem hun doel bereiken. Of het nou gaat om het inschrijven voor de nieuwsbrief of het boeken van een tafel.

Als je bovenstaande checks in orde hebt, volgt nu het conversieproces van de potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de bezoeker een reservering maakt, de telefoon pakt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een review inlevert of daadwerkelijk bij je aan tafel schuift. Zorg ervoor dat dit conversieproces soepel verloopt en geen obstakels heeft, waarover de bezoekers kunnen struikelen! 

Dat doe je op de volgende manieren:

  • Bepaal voor elke pagina een doel. Zorg dat de paginatitels nakomen wat ze beloven. Zo zet je bij ‘over ons’ een stukje over je restaurant en bij ‘menukaart’ het menu dat je op dat moment voert.
  • Gebruik call-to-actions. Laat de bezoeker niet zoeken, maar zorg dat alles duidelijk is. Met een button ‘reserveer nu’ of een button met ‘neem contact op’, kan de bezoeker direct een conversie doen.
  • Gebruiksvriendelijke, transparante en duidelijke methoden om de bezoeker de weg te wijzen (geen schreeuwerige pop-ups dus, maar buttons die duidelijk aangeven wat de bezoeker op deze pagina kan doen).

Om conversies te genereren moet jouw website vooral gebruiksvriendelijk zijn en laat je de bezoeker het niet allemaal zelf uitzoeken. Eigenlijk doe je hetzelfde als in je restaurant: als een gast binnenkomt, neem je die bij de hand en wijs je diegene een tafel aan. Daarna vraag je wat de gast wil drinken en breng je de menukaart. Simple as that!

Check 6: kijk vooruit!

Wil jij een website laten maken voor zo min mogelijk geld?  Houd dan rekening met de volgende tips die dit mogelijk maken. 

Veel websites zijn niet duurzaam gemaakt. Dat betekent dat ze niet meegaan in de snelle technologische ontwikkelingen. Je raadt het al: binnen no-time heb je een nieuwe website nodig omdat je oude niet meer goed functioneert. Daarna begint de hele cyclus weer opnieuw en dat is zonde van het geld. We noemen deze cyclus de 'boom-bust-cyclus’. Kijk dus vooruit voordat je een website laat bouwen.

Naast dat het onnodig veel geld kost om steeds een nieuwe website te laten bouwen, heeft een grondige restyle ook grote risico’s. Zo kan het zijn dat Google de website weer opnieuw moet indexeren en dat jouw restaurant dus niet meer bovenaan in de organische zoekresultaten staat, terwijl je daar zo hard voor hebt gewerkt. Daarom is het belangrijk om voor een duurzame website te gaan.

Een duurzame website houdt rekening met de langetermijndoelstellingen van jouw restaurant, gaat flexibel om met nieuwe functionaliteiten, heeft een design dat jaren mee kan en is aanpasbaar voor alle denkbare schermen die nog gaan komen. Bepaal samen met het bureau dat je inhuurt voor het maken van de website hoe jullie een duurzame website kunnen bouwen. Op die manier zul je er veel meer plezier aan beleven en kun je alle bovenstaande checks direct implementeren!

Pocketmenu kijkt graag met je mee

Als je alle checks van deze whitepaper hebt uitgevoerd, kunnen we je feliciteren: je hebt nu een goede website voor jouw restaurant! Mocht je er toch nog niet helemaal zeker van zijn en wil je een second opinion van een webbureau gespecialiseerd in de horeca? Laat ons dan even over je schouder meekijken.

Je kunt ons bereiken via contact.