Profiteer van online omzetkansen!

21 maart 2018

Als horecaondernemer focus je je niet alleen op de zaak, je bent ook online actief. Daar zijn jouw potentiële gasten te vinden. Dat noemen we online omzetkansen! Helaas gebruikt niet iedere horecaondernemer de online kansen op de juiste manier. Pocketmenu geeft je het basisrecept.

Uit het onderzoek van MKB Online Monitor 2017 blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden de website en social media inzet voor de algemene presentatie en dat slechts 25 procent dit inzet om online te kunnen worden gevonden. Hier is dus nog heel veel winst te halen!

Google Analytics en statistieken

Duidelijk is dat veel horecaondernemers het nut nog niet inzien van online vindbaarheid. Uit het onderzoek blijkt dat ze geen gegevens hebben over hun online bezoekers. Meten is weten! Maak gebruik van de gratis tools, zoals Google Analytics en andere statistieken, zoals Facebook voor je maakt.

Zodra je weet waar je potentiële gasten vandaan komen, hoe oud ze zijn, via welke zoekwoorden ze je hebben gevonden en of ze via een desktop of een mobiel apparaat bij jouw website zijn gekomen, kun je verder met je online marketing strategie! Bovendien kun je zien hoe hoog het percentage is van een daadwerkelijke online reservering. Statistieken zijn er genoeg, je moet ze alleen even implementeren en uitlezen!

Professionalisering en optimalisatie

Een website is niet meteen een goede website. Alles moet kloppen als je online wilt worden gevonden en je concurrenten wilt voorblijven. Dat betekent dat je in ieder geval aan de volgende punten moet voldoen:

  • Koppel social media aan je website.
  • Plaats regelmatig nieuwe content online.
  • Laat professionele foto’s maken van je restaurant en gerechten (eventueel zelfs een promofilm).
  • Zorg dat de zoekwoorden, die je uit je analytics hebt gehaald, in je teksten terugkomen.
  • Maak overzichtelijke pagina’s en een duidelijke navigatie.
  • Zorg voor call-to-actions, waardoor de bezoeker wordt getriggerd om direct een online reservering te doen. 
  • Zorg voor een duidelijke contactpagina, waar alle gegevens staan die de bezoeker nodig heeft.
  • Zorg voor een Google Maps-blok, zodat men gemakkelijk de route naar jouw restaurant kan bekijken.
  • De website moet mobile friendly zijn. 
  • Blijf aan je website en social media werken! 

Online adverteren

Om jouw online vindbaarheid extra te stimuleren, kun je gebruikmaken van online adverteren. Dit kan al heel gemakkelijk en zonder hoge kosten met Facebook, maar je kunt ook iets professioneler aan de gang met Google AdWords. Je geeft aan hoe lang je de advertentie wilt laten lopen, op welke zoekwoorden jouw advertentie moet worden geactiveerd en wat het budget is. Let op: als je AdWords niet op de juiste manier inzet, kost het alleen maar geld in plaats van dat het wat oplevert. Daarnaast heb je een goede landingspagina nodig, die de bezoeker activeert een online reservering te maken.

Pak jouw kans nu!

Wees eens eerlijk. Heb jij jouw online marketing echt goed voor elkaar of kan er nog wel het één en ander worden bijgeschaafd? Veel van bovenstaande tips kun je zelf aanpakken, maar voor sommige onderdelen vraag je misschien liever een professional. Pocketmenu is expert op dit gebied én in de horecawereld. Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om even te sparren!