SEO-trends voor de horeca

25 april 2018

De basis moet kloppen

De on-page SEO en technische SEO blijven belangrijk. Ze vormen de basis van de vindbaarheid van jouw restaurantwebsite. Daarmee moet je onder andere letten op de volgende punten:

  • Elke pagina is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.
  • Elke pagina laadt snel.
  • De content is relevant.
  • De belangrijkste zoekterm staat in de URL, de titel en in de eerste 100 woorden van je tekst.
  • Je hebt in de ‘description metatag’ beschreven waarover de pagina gaat. 
  • Er staan geen grammaticale fouten of spelfouten in.
  • Je gebruikt diverse zoekwoorden in de teksten.
  • Je gebruikt kwalitatief goede afbeeldingen en hebt deze een alt-tekst en beschrijving meegegeven.

Rich snippets

Wellicht heb je ze zelf al voorbij zien komen op Google bij een zoekopdracht. Een rich snippet geeft direct antwoord op je zoekvraag in het overzicht, zonder dat je naar een website hoeft te klikken.

Google wil hiermee bereiken dat men steeds vaker binnen één klik antwoord krijgt op zijn of haar vraag. Als je dit voor elkaar krijgt, wordt jouw website als ‘autoriteit’ gezien. Dat is belangrijk voor je vindbaarheid. Je kunt een rich snippet bijvoorbeeld creëren door een vraag en antwoord aan de bovenkant van je pagina te zetten, zoals: ‘Heeft restaurant A een vegetarisch menu’ en dan het antwoord. Een soort Q&A dus. Denk goed na welke vragen en antwoorden echt relevant zijn voor jouw restaurant. Uiteraard zijn er nog meer manieren om rich snippets te creëren, daar helpt Pocketmenu je graag bij.

Hoge kwaliteit content

Vanwege de kunstmatige intelligentie van Google, begrijpt de zoekmachine steeds beter de zoekopdracht. Het is een zelflerend systeem en snapt daardoor elke dag weer iets meer. Het is hierdoor minder belangrijk om exacte zoekwoorden te gebruiken, maar juist de content van hoogwaardige kwaliteit is hierbij van belang. Google begrijpt de context en ziet direct of bijvoorbeeld jouw blog aansluit bij een zoekopdracht. Het gaat hierbij dus om de inhoud!

Social media

Daar is ‘ie weer: social media. Het was al belangrijk om aanwezig te zijn op social media, maar dit wordt nog meer van belang. Zoekmachines focussen zich op de actuele updates op social media. Deze zijn gekoppeld aan de factor ‘engagement’ en ‘kwaliteit’. Zorg dus dat social media een prioriteit wordt voor jouw restaurant, als dat nog niet het geval is.

Locatie van je restaurant

Zoekresultaten worden steeds persoonlijker. De geografische gevoeligheid is hierbij van belang. Google houdt rekening met de plek waar je op het moment bent als je een zoekopdracht doet. Dit in combinatie met je digitale zoekprofiel moet zorgen voor een zeer goed zoekresultaat. Zorg dus dat op jouw website, op social media en op Google Mijn Bedrijf de locatie van je restaurant(s) up-to-date is.

Voice search

Spraakgestuurde zoekopdrachten worden in 2018 belangrijker en zullen steeds vaker worden gebruikt. Vooral voor de horeca is dit een interessante ontwikkeling. Mensen zoeken met hun stem naar een restaurant in de buurt of een goede koffietent in een onbekende stad. Om je content te optimaliseren voor voice search, kun je een FAQ maken. Hierin geef je simpelweg antwoord op de vragen die mensen kunnen hebben als het om jouw horecagelegenheid gaat.

Met SEO naar een next level

De SEO trends die we in dit artikel hebben genoemd, kunnen jouw restaurant of andere horecagelegenheid naar een next level brengen. Als je alle trends volgt en implementeert, kun je snel je omzet verhogen. Speel er tijdig op in, zodat je klaar bent voor de toekomst. En met toekomst bedoelen we dus al 2018! Heb je hulp nodig? Wij weten de weg! Neem vrijblijvend contact met ons op.