Zorg dat jouw restaurant vindbaar is op Google

28 maart 2018

Je serveert de lekkerste gerechten aan je klanten, de entourage van je restaurant is spraakmakend en de bediening is snel en accuraat. Toch loopt het aantal klanten terug. Zonde! Pocketmenu legt je in dit artikel uit hoe je nieuwe klanten kunt werven en je omzet kunt verhogen. Dat begint allemaal bij de vindbaarheid van jouw restaurant op het internet.

Vindbaarheid. Wat is dat?


Een goede start van de vindbaarheid op internet is dat je begrijpt hoe zoekmachines werken. We nemen de grootste zoekmachine, Google, even als voorbeeld. Google heeft een complexe formule bedacht, ranking algoritme, die bepaalt welke webpagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker.

Als een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op ‘uit eten in Amsterdam’, dan wil Google een webpagina (landingspagina) tonen met het meest relevante antwoord hierop. Als je deze zoekwoorden gebruikt maar vervolgens een landingspagina laat zien met de menukaart, dan sla je plank volledig mis en zul je snel niet meer te vinden zijn op Google.

Nu denk je misschien dat je met een paar zoekwoorden en enkele relevante landingspagina’s meteen klaar bent en niet meer naar je website om te hoeft kijken. Helaas is dat niet de voldoende. Hieronder geven we je enkele tips om jouw website voor zoekmachines te optimaliseren.

Mobile first


Je hebt een website. Dat is een goed begin! Maar nu moet je deze optimaliseren. Maar liefst 68% van de zoekopdrachten wordt via een mobiele telefoon gedaan en dat percentage blijft stijgen. Je kunt je voorstellen dat dit bij het zoeken naar restaurants nog groter is. Dagjesmensen en toeristen die in jouw buurt een eetgelegenheid zoeken, zullen dit bijna altijd via hun mobiele telefoon doen. Het is dus belangrijk dat jouw website mobile friendly is.

We adviseren je daarom om met de ‘mobile first’ gedachte te werken. Dit betekent dat je jouw website optimaliseert voor mobiel gebruik. Dit houdt onder andere in dat je website supersnel laadt, dat er relevante informatie op staat en dat het op een mobiel apparaat gebruiksvriendelijk is voor de gebruiker. Deze moet niet hoeven inzoomen en alle informatie moet in hapklare brokken worden voorgeschoteld.

Zoekwoordensoep


Daarnaast is het belangrijk dat je zoekwoorden in jouw webteksten opneemt waarop jouw restaurant wordt gevonden. Dit kan heel gemakkelijk via de Keyword Planner tool van Google AdWords (advertentieprogramma van Google waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten van Google). Je kunt met dat programma gratis zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw restaurant. Die ‘zoekwoordensoep’ gebruik je vervolgens in de teksten van de landingspagina’s van je website. Let er op dat je de teksten relevant, leesbaar, kort en bondig houdt. Een tekst van 400 woorden per pagina is echt meer dan genoeg.

Blog erop los!


Wanneer je een zoekwoordenonderzoek hebt gedaan en deze hebt geïmplementeerd in jouw webpagina’s, kun je de zoekwoorden ook gaan gebruiken in nieuwe content. Google is dol op nieuwe content, dus daar kun je goed op inspelen. We adviseren je om dit in blogvorm te doen. Je kunt bijvoorbeeld een wekelijkse blog bijhouden over gezond eten of een maandelijkse blog over de locatie waar jouw restaurant zit. Op die manier voed je Google met nieuwe informatie die relevant is voor jouw potentiële klanten.

 

AdWords en Social Ads


Zodra jouw website voldoet aan de eisen van Google, kun je een stapje verder gaan. Je kunt bijvoorbeeld AdWords inzetten bij online advertenties in zoekresultaten. Deze staan boven en onder de organische zoekresultaten en vallen beter op in de zoeklijst. AdWords is voor een beginnende gebruiker nog best lastig te begrijpen. Het advies luidt: experimenteer en gooi geen geld over de balk of neem een AdWords-professional in de hand die het voor je regelt.

Een iets makkelijkere manier voor beginnende online adverteerders zijn Social Ads, oftewel het gericht adverteren op Social Media. Google is ook dol op Social Media, mits je er op een juiste manier gebruik van maakt. Hier zijn de woorden ‘relevantie’ en ‘passende zoekwoorden’ en een goede landingspagina weer op zijn plaats. Via Facebook kun je heel gemakkelijk en snel een betaalbare Social Ad-campagne opzetten, waarbij je jouw restaurant in de schijnwerpers zet.

Laat ons je helpen


Als webbureau gespecialiseerd in één branche weet Pocketmenu als geen ander dat de marketing van je restaurant niet altijd even makkelijk is. Ieder z’n vak, laten we maar zeggen. Daarom helpen we je graag op weg via onze expertise met het vindbaar maken van jouw restaurant op internet. Dus, wanneer zullen we koffie gaan drinken?

Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op!