Zo bouw je een goede horecawebsite!

21 februari 2018

Wil je een (nieuwe) website voor jouw restaurant, bar of andere horecagelegenheid gaan bouwen? Begin dan bij het begin. Maak eerst de content en bouw daarna pas de website. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je dit content first systeem het beste aanpakt.

Vier hoofduitdagingen

Elke nieuwe horecawebsite heeft in de basis dezelfde vier hoofduitdagingen: 

1. Hoe zorg je ervoor dat de website zowel de bezoekers goed bedient als de zakelijke doelstellingen van je horecabedrijf bereikt?

2. Wat ga je meten om te controleren of de website deze doelen bereikt?

3. Hoe test je de gebruikerservaring en informatiearchitectuur om zeker te weten dat de potentiële gasten het begrijpen?

4. Welke overwegingen moet je maken bij de keuze voor de juiste technologie? Hoe ga je straks je website onderhouden en beheren?

Wanneer je op deze vier hoofduitdagingen een duidelijk antwoord kunt geven, heb je al een geschikte basis om een goede horecawebsite te gaan bouwen. Bij deze vier vragen staat de content centraal. Dit is namelijk de kern en de basis van de website. Zorg dat je de content de aandacht geeft die het verdient, want alleen daarmee kun je een goede horecawebsite neerzetten. De content kun je vergelijken met alle ingrediënten van een recept, die samen een heerlijke saus vormen. Zonder goede ingrediënten, geen lekkere saus. Dit werkt hetzelfde bij websites.

Focus op dat wat ertoe doet

Wanneer je start met de content, leg je de focus al direct op jouw (potentiële) gasten en de zakelijke doelstellingen van je horecagelegenheid. Doe je dit niet en begin je eerst bij de bouw en het ontwerp, dan leg je de focus vooral op jouw persoonlijke smaak en denk je niet meer aan de belangrijkste zaken, met alle gevolgen van dien. Let er dus op dat je bij een nieuw webtraject begint met de contentcreatie. Alleen dan kun je een goede horecawebsite bouwen.

Voordelen van ontwerpen met echte content

Zodra je alle content voor je horecawebsite hebt gemaakt, profiteer je van vele voordelen die tijd en geld besparen! Wanneer je met echte content in plaats van voorbeeldteksten kunt gaan ontwerpen, is er veel meer feeling met hetgeen je wilt uitstralen en wilt overbrengen.

Hieronder hebben we een aantal voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Contentcreatie dwingt je om goed na te denken over de behoeften van je bezoekers.
  • De ontwerper krijgt een completer en duidelijker beeld van jouw (potentiële) gasten die je wilt bereiken.
  • Je kunt een website-ontwerp beter beoordelen wanneer er echte content in staat.
  • Je kunt veel realistischer user tests uitvoeren in een vroeger stadium.
  • Mogelijkheden en beperkingen van het CMS zijn vroegtijdig zichtbaar.
  • Het fundament is gelegd voor een consequente contentmarketingcampagne.

Scoor met je goede horecawebsite

Een oud recept is vaak lastig te veranderen. Waar we vroeger eerst het ontwerp maakten voor een website, gaan we nu eerst de content vormgeven. Maar het is een logische keuze! Jij weet als geen ander wat je wilt bereiken met je restaurant, bar, cafe of andere horecagelegenheid.

Het enige dat je hoeft te doen is jouw doelgroep in je achterhoofd nemen als je begint met het uitwerken van de content. Daarna kun je gaan scoren met je goede horecawebsite! Uiteraard kan Pocketmenu je ondersteunen bij het maken van je content. Neem vrijblijvend contact met ons op over wat we voor je kunnen betekenen.