Zo onderhoud je een restaurantblog

09 mei 2018

Wanneer je een goed restaurant hebt, zal je bij de start veel nieuwe gasten trekken. Gaandeweg het bestaan van het restaurant, moet je steeds iets anders bedenken om meer nieuwe gasten te trekken. Dit geldt ook voor websites.

In het begin wordt een goede website lekker geïndexeerd door Google en is het goed vindbaar. Maar als Google de site beter kent en het ziet geen vernieuwingen meer, dan ben je niet interessant genoeg en word je elke week minder zichtbaar in de zoekmachine. Gelukkig weten wij hoe je dit akelige scenario voorkomt. Het geheime recept vind je in dit artikel.

Nieuwe menu’s, nieuwe content

Een goede website is dus niet voldoende om zichtbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. Het dient te worden vernieuwt, interessant te zijn en bezoekers te trekken. Als horeca-ondernemer doe je dit in principe wekelijks met je restaurant. Waarschijnlijk heb je elke maand of elk seizoen een ander menu en organiseer je gezellige evenementen. Dit trekt nieuwe gasten, maar zorgt ook dat de trouwe gasten steeds weer terugkomen.

Bij een goede website dien je dit ook te doen. Maar dan met content. Google vindt het fantastisch als je nieuwe content toevoegt aan je website en zal je daarvoor rijkelijk belonen met hoge vindbaarheid! Inmiddels is Google zo geoptimaliseerd dat de zoekmachine niet alle content goedkeurt. Het moet waardevol, goed leesbaar (ook op mobiele apparaten) en uniek voor je doelgroep zijn. Het antwoord: een blog!

Een goede blog vereist geen superkrachten en je hoeft echt geen chefkok van de content te zijn. Iedereen kan bloggen! Om je op weg te helpen, hebben we hieronder de drie gouden tips voor een goede blog verzameld.

Tip 1 voor een goede blog

Bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met je blog en wat de meerwaarde voor de lezer is. Je wilt bijvoorbeeld dat de lezer het artikel deelt, zodat je meer bekendheid krijgt. Voorbeelden van makkelijk deelbare content zijn lekkere recepten, zomerse cocktails, makkelijke maaltijden etcetera. 

Je kunt bijvoorbeeld van een heerlijk gerecht op je menukaart een eenvoudig doe-het-zelf recept maken. Uiteraard post je een mooie foto van het gerecht erbij en voeg je een zinnetje toe zoals: ‘Zelf geen zin om te koken? Dan kom je toch lekker bij ons dineren!’. Let er wel op dat je niet los gaat met reclame voor jezelf maken. De blog en de inhoud van de content zal dit voor je bewerkstelligen.

Tip 2 voor een goede blog

Formuleer de problemen van je gasten, zoals ‘Wat moet ik eten vanavond?’, ‘Waar kan ik met mijn vriendinnen lekker lunchen?’ en ‘Hoe kan ik snel een lekkere maaltijd aan mijn kinderen geven?’. Jij weet als geen ander hoe je deze problemen kunt oplossen. Giet er een blog-sausje overheen en geniet van alle positieve reacties die je ervoor krijgt!

Tip 3 voor een goede blog

Zorg voor een goed archief. Ten eerste zorgt dit ervoor dat je website snel blijft laden en ten tweede helpt dit met de vindbaarheid op Google. De zoekmachine gaat namelijk op zoek naar waardevolle informatie voor de gebruiker en scant daarbij ook je archief. Let er wel op dat de content in je archief nog up-to-date is. Als je bijvoorbeeld een cocktail hebt aangeraden die helemaal hip is in 2014, dan wil je die blog in 2018 echt wel updaten!

Let’s go!

Als je bovenstaande tips volgt, wordt het bloggen al snel een leuk en gemakkelijk karwei. Houd er rekening mee dat bloggen niet veel tijd hoeft te kosten en dat het dus relatief goedkoop is, terwijl het heel waardevol kan zijn voor de groei van je restaurant!

Pocketmenu weet uit ervaring dat restauranteigenaren het bloggen vaak onderaan de to-do-list zetten. Zonde, want met goede content zorg je voor goede vindbaarheid en dat zorgt er weer voor dat de conversie wordt verhoogd. Waardevol dus! Heb je echt geen tijd om te bloggen? Wij helpen je hier graag mee. Neem hier contact met ons op.