Meer gasten door Instagram

28 augustus 2018

Tegenwoordig is social media in de horecawereld niet meer weg te denken. Sterker nog; het kan voor meer gasten (en dus meer omzet) zorgen! Vooral Instagram, waar de focus op foto’s en video's ligt, heeft een meerwaarde voor jouw restaurant. Wanneer een horecagelegenheid zich voor bijzondere kiekjes leent, worden andere Instagrammers geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt. Zo kun je dus met Instagram meer gasten trekken. In deze blog geven we je enkele tips om jouw restaurant ook Instagram-waardig te maken.

Motivatie voor Instagrammers

Het is van belang dat gasten uit zichzelf graag een post van het restaurant op Instagram of een ander socialmedia-kanaal zetten. Dat bereik je niet zomaar, daar moet je slim op inspelen. Zo kun je op diverse gebieden Instagrammers motiveren om iets te posten, bijvoorbeeld via gerechten of cocktails. Zorg dat het eten op het bord zo mooi wordt gepresenteerd, dat een gast wel een foto MOET maken. Vervolgens wil die gast dat delen op social media, waardoor jouw horecagelegenheid meer online bekendheid krijgt. Dit ‘trucje’ kun je natuurlijk ook doen met bijzondere drankjes. Maak er gewoon een feestje van!

Niet alleen eten en drinken zijn goede motivators voor Instagram-posts. Ook met een bijzonder pand of een waanzinnige buitentuin kun je berichtjes scoren. Denk bijvoorbeeld aan een gebouw met een aparte kleur, een gave muurschildering of een terrastuin met mooie bloemen. Allemaal redenen voor jouw gasten om de smartphone erbij te pakken, een fotootje te schieten en de online wereld in te sturen.

Creëer zelf Instagram-waardigheid

Heb je geen gaaf pand en is het terras ook niet bijzonder te noemen, dan kun je natuurlijk ook iets creëren dat Instagram-waardig is. Als je in Amsterdam bent gevestigd, kun je bijvoorbeeld een binnen- of buitenmuur laten beschilderen als eerbetoon aan alles wat typisch Amsterdams is. Of als je een Chinees restaurant hebt, kun je jouw menukaart extra gaaf aankleden met Chinese tekens en daarbij de manier van uitspreken toevoegen. Laat je creativiteit de vrije loop en scoor die Instagram-posts!

Wat je ook kunt doen is gekke, bijzondere of mooie dingen ‘verstoppen’ in het restaurant. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van mooie spreekwoorden op het toilet of om de hoek van de garderobe een collage van foto’s uit de oude doos plaatsen. Dit zijn triggers die ervoor zorgen dat men elkaar aanmoedigt om dat zelf eens te gaan bekijken. Een goede manier van mond-tot-mondreclame!

Huur influencers of fotografen in

Als je nog een stapje verder wilt gaan dan een mooie presentatie van gerechten of een bijzondere muurschildering, kun je influencers inhuren. Dit zijn mensen die op Instagram een grote aanwezigheid hebben met een breed publiek dat naar ze ‘luistert’. Zonder dat het vervelend wordt, kunnen influencers reclame maken voor jouw restaurant. Dit kan jouw horecagelegenheid een enorme boost geven. Vaak gebruiken de influencers sprekende foto’s of persoonlijke video’s, waardoor ze een sterke (bijna persoonlijke) band met hun volgers hebben. Doordat de volgers ze als ‘vrienden’ beschouwen, wordt de raad van de influencers altijd aangenomen.

Als je het vervelend vindt dat gasten hun smartphone meenemen in het restaurant en je wilt toch graag dat ze Instagram voor je inzetten, kun je ook een fotograaf inhuren. Wanneer een gast dan een foto wilt nemen van zijn gezellige vriendengroep, de gave menukaart, het bijzondere gerecht of de waanzinnige muurschildering, hoeft hij maar de fotograaf aan te kijken en die regelt het. Vervolgens krijgt de gast bij het verlaten van jouw restaurant de foto direct doorgestuurd, zodat hij deze kan gaan posten op Instagram.

Speel slim in op social media

Social media is gewoon niet meer weg te denken uit de horecawereld. Van de 100 gasten zullen zo’n 98 met een smartphone op zak aan tafel zitten. Als je hier slim op inspeelt, kun je door Instagram veel free publicity en (nieuwe) gasten bereiken. Daarnaast werkt social media bijna hetzelfde als mond-tot-mondreclame. De gasten laten online zien hoe leuk ze het in jouw restaurant hebben, hoe lekker ze bij jou kunnen dineren of hoe gaaf de beleving is in jouw horecagelegenheid. Potentiële gasten worden hierdoor getriggerd om zelf ook eens te komen eten of borrelen. Ze doen vervolgens hetzelfde als hun voorgangers: posten op Instagram. Zo wordt die sneeuwbal alleen maar groter!

Is jouw horecagelegenheid nog niet klaar voor Instagram? Ga dan eens in gesprek met een foodstylist of een interieurstylist. Deze kan je tips en tricks geven om gerechten of het pand Instagram-waardig te maken. Wil je eerst even sparren met een expert van Pocketmenu? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder in de online wereld.