Hoe zet ik Facebook succesvol in voor mijn restaurant marketingstrategie?

30 oktober 2018

Hoe relevant is Facebook nog voor de marketingstrategie van mijn restaurant? Die vraag krijgen wij regelmatig te horen en wij kunnen daar een kort antwoord op geven: heel belangrijk! In deze blog leggen we je uit waarom je Facebook nog steeds MOET gebruiken en geven we je enkele tips hoe je dit social media platform het beste voor jouw restaurant kunt inzetten.

De officiële cijfers

Om een duidelijk beeld van Facebook en haar gebruikers te krijgen, delen we enkele cijfers met je. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van Newcom Research blijkt dat 10,8 miljoen Nederlanders gebruik maken van Facebook, waarvan 7,6 miljoen gebruikers dagelijks door hun tijdlijn scrollen.

Zo’n 89% van de Nederlanders tussen de 20 en 40 jaar kom je op Facebook tegen. Ook personen tussen de 40 en 65 jaar zijn dol op Facebook, want 77% van de Nederlanders in deze leeftijdscategorie maakt hier gebruik van. Deze cijfers laten zien dat Facebook nog altijd een zeer sterke positie heeft in de leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder! Precies de doelgroepen die jij als restauranteigenaar wilt bereiken.

Facebook zakelijk inzetten

Aan bovenstaande cijfers kun je een duidelijke conclusie hangen: jouw (potentiële) gasten vind je op Facebook! Als je op de goede manier met dit sociale medium omgaat, kom je in contact met jouw gasten. Dit kan leiden tot meer omzet, omdat zij vertrouwen krijgen in en nieuwsgierig worden naar jouw restaurant. Met Facebook verlaag je de drempel om binnen te stappen in jouw horecagelegenheid.

Hieronder hebben we enkele tips voor je op een rijtje gezet hoe jij Facebook op de juiste manier kunt inzetten.

Tip 1: Interactief contact met jouw doelgroep

Facebook geeft je de mogelijkheid om interactief contact te hebben met jouw doelgroep. Ze kunnen reageren op de posts, zelf berichten achterlaten en ze hebben de mogelijkheid om een review te geven. Eenzijdige communicatie is al lang verdwenen, dus nodig je doelgroep vooral uit om te reageren. Op die manier krijgen ze een band met jouw restaurant, waardoor ze eerder offline bij je aan tafel schuiven.

Tip 2: Gericht adverteren

Om al jouw volgers (maar ook de rest van de doelgroep die jouw Facebookpagina nog niet volgt) te bereiken, kun je adverteren op dit social media kanaal. Facebook heeft een uitgebreid advertentiesysteem, waarin je heel goed kunt segmenteren. Wil je bijvoorbeeld meer groepen trekken voor bedrijfsetentjes? Dan kun je door middel van diverse kenmerken jouw advertentie bij die doelgroep krijgen.

Ook is het mogelijk om vergelijkbare doelgroepen (lookalike audiences) te maken. Zo komt jouw advertentie terecht bij andere mensen die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in jouw restaurant. Zo’n lookalike maak je op basis van een lijst met e-mailadressen van gasten, websitebezoekers of mensen die betrokken waren bij je Facebookpost.

Tip 3: Personeel vinden

We weten allemaal dat het in de horeca ontzettend lastig is om goed personeel te vinden. Hier kun je Facebook ook heel goed voor inzetten. Zoals je bij de tip ‘gericht adverteren’ al kon lezen, kun je heel specifiek segmenteren met je advertenties. Op die manier kun je ervoor zorgen dat jouw vacature alleen terecht komt bij gekwalificeerd horeca personeel.

Daarnaast kan een vacature-post binnen no-time een heel groot bereik krijgen, doordat volgers andere mensen kunnen taggen en het bericht kunnen delen. Dit grote bereik red je niet met een advertentie in de lokale krant of met een aanplakbiljet op de voordeur.  

Tip 4: Content = King

Eigenlijk zou je dit wel moeten weten: content = king. Content, zoals blogs en video’s, zorgen ervoor dat jouw restaurant meer bekendheid krijgt. Bovendien claim je hiermee je authenticiteit en dat wekt weer vertrouwen. Content kun je heel gemakkelijk delen via Facebook. Zorg voor een goede trigger, zodat men doorklikt naar de website. Hoe meer bezoekers, hoe beter de vindbaarheid in Google. Als je echt heel creatief bent, kun je er zelfs voor zorgen dat bijvoorbeeld jouw video viral gaat. Hallo, omzet!

Tip 5: Persoonlijk contact

Facebook is het uitgelezen platform om de personen achter het restaurant te laten zien. Je belicht hiermee de menselijke (en gastvrije) factor van jouw restaurant. Op die manier kun je je imago versterken en volgers verleiden voor een etentje of drankje bij jou! Daarnaast creëer je met Facebook een extra servicekanaal. Naast dat jouw (potentiële) gasten kunnen bellen en mailen, biedt je ze de extra mogelijkheid om 24/7 via Facebook contact met het restaurant op te nemen.

Tip 6: Meten = weten

Al je inspanningen op Facebook zijn te meten. Je kunt dus heel goed zien welke berichten scoren, welke advertenties effect hebben en hoe jouw pagina groeit. Statistieken als bereik, aantal klikken en kosten staan in een overzichtelijke tabel in de pagina. Daarnaast kun je het aantal bezoekers dat vanaf Facebook op jouw website komt inzichtelijk maken met de zogenaamde Facebook Pixel. Deze voeg je toe op de website, daarna kun je informatie zien met betrekking tot bijvoorbeeld het bezoeken van een specifieke pagina of het online reserveren.

ads-beverage-black-coffee-33972.jpg

Laat Facebook niet vallen!

Do we need to say more? Als restaurant kun je gewoon niet zonder Facebook. Geef je hier geen prioriteit aan, dan mis je een grote groep potentiële gasten. Daarom is ons advies om Facebook een prominente rol te geven in de marketingstrategie van jouw restaurant. Zorg dat je wekelijks met relevante en waardevolle informatie komt, zodat jouw volgers binnenkort offline bij je binnenstappen.

Wil je meer weten over hoe je Facebook in jouw marketingstrategie kunt implementeren? Neem contact op met Pocketmenu, we helpen je graag!