Praktische tips voor online marketing in de horeca

17 oktober 2018

Marketingtips voor de horeca

Als horecaondernemer wil je jouw restaurant natuurlijk goed online op de kaart zetten, zodat je beter vindbaar wordt en meer omzet kunt genereren. Maar hoe doe je dat met de weinige tijd die je over hebt? In dit artikel vind je enkele praktische tips over hoe je jouw online marketing op orde kunt hebben en houden, zonder dat je er veel extra tijd aan kwijt bent.

Een goede website

Het is inmiddels bijna cliché te noemen, maar een goede website mag niet ontbreken in jouw online marketingstrategie. Dit is de basis! Google verwacht het volgende:

  • De website staat in dienst van de gebruiker.
  • De inhoud is van hoge kwaliteit en relevant.
  • De technologie is snel en veilig.
  • De inhoud is scanbaar en te indexeren.
  • De content is eerlijk en niet geschreven door robots.

Daarnaast is het van belang dat je online de juiste sfeer laat zien, die men offline ook kan verwachten. Zorg dus voor mooie foto’s en video’s van jouw restaurant. Gebruik in de teksten de woorden die potentiële gasten gebruiken in hun zoekopdrachten, zoals ‘Frans restaurant Amsterdam centrum’, ‘private diner’ of ‘high wine en high beer in de Kalverstraat’, of welke woorden ook bij jouw horecabedrijf passen. Op die manier kunnen ze jouw restaurant beter vinden.

Vriendelijk voor smartphones

Ook dient jouw website geoptimaliseerd te zijn voor mobiel gebruik. Zo’n 70% van de zoekopdrachten wordt via een mobiele telefoon gedaan en dat percentage blijft stijgen. Een  mobile friendly website houdt rekening met het volgende:

  • De website heeft een korte laadtijd.
  • Irrelevante informatie blijft achterwege.
  • Lettertype wordt groter en afbeeldingen schalen bij.
  • De menubalk verandert in een hamburgermenu.
  • Men kan direct online reserveren of direct contact opnemen.

Be Social!

Jouw potentiële gasten zijn op social media te vinden. Zorg dus dat jouw restaurant zich bij hen voegt. Facebook en Instagram zijn het meest interessant voor de horeca. Maak op Facebook een pagina aan en zorg voor een opvallende header, zodat direct duidelijk is welke sfeer je met jouw restaurant wilt uitdragen. Uiteraard is dat niet genoeg, want je dient regelmatig iets te posten, bijvoorbeeld:

  • Maak een foto van een gerecht en schrijf daarbij ‘tot vanavond?’.
  • Laat weten dat jouw terras verwarmd en overdekt is.
  • Geef aan dat je nog een tafeltje over hebt voor morgenavond.
  • Post een foto van het keukenteam dat hard aan het werk is.
  • Geef een tip hoe men zelf een gerecht van de menukaart kan maken.
  • Feliciteer de Koning met Koningsdag en laat weten dat je oranjebitter hebt.

Waar je bij Facebook ook nog wel met teksten kunt scoren, scoor je op Instagram vooral door gave foto’s of video’s (max. 60 seconden) te posten. Instagram werkt alleen via een app op je smartphone of iPhone en is dus extra makkelijk om bij te houden. Je maakt een foto, bewerkt die in de app en zet hem online. Zo kun je de maandelijkse menukaart posten, een filmpje van de keuken maken en/of interactie met gasten zoeken door ze te vragen wat ze van de nieuwe rode wijn vinden.

 

apple-applications-apps-607812.jpg

Aan de slag!

Ook als je weinig tijd hebt, kun je dus evengoed online aanwezig zijn. Bovenstaande online marketingtools zijn voor de horeca onmisbaar. Als je deze in ieder geval goed bedient, heb je de basis van jouw online marketing te pakken en word je steeds een beetje beter vindbaar in Google. Succes! Wil je graag extra tips ontvangen of heb je hulp nodig bij de inrichting van bijvoorbeeld een Facebookpagina? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!