Hashtags zorgen voor meer bereik op Instagram

05 december 2018

Het nut van hashtags op Instagram

De hashtag, of het hekje, zien we geregeld terugkomen in posts op social media. Je zet dit teken voor een zoekwoord, zoals #restaurant of #nieuwmenu of #versevis. Elk restaurant heeft tegenwoordig wel een Instagramaccount, door extra op te vallen tussen de rest kun je de hashtag prima inzetten. Hoe? Dat leggen we je hieronder verder uit.

Meer engagement en groter bereik

Posts met hashtags generen maar liefst zo’n 13% meer engagement dan posts zonder het hekje. Het platform Instagram geeft zelf waardevolle suggesties als je begint met een # en een woord. Zo zie je precies welke gerelateerde zoektermen veel worden gebruikt. Als jij die ook inzet, zal het bereik van je bericht dus een stuk groter worden.


Wanneer de chef een overheerlijke tomatensoep heeft gemaakt, kun je een foto daarvan plaatsen met de volgende zoektermen: #soep #tomatensoep #soup en #winterfood. Deze slaan op de foto en worden regelmatig gebruikt op Instagram. Zorg dat je tussen de vier tot zeven hashtags per post op Instagram plaatst, daarmee behaal je het maximale resultaat. Meer hashtags is overbodig en heeft dus geen nut.

Specifieke hashtags voor specifieke doelgroepen

Daarnaast is het van belang dat je woorden gebruikt die makkelijk te spellen en niet al te lang zijn. Gebruik bijvoorbeeld geen #wealllovetomatosoup, maar verkort deze naar #lovetomatosoup. Gebruik woorden die alleen voor jouw restaurant van toepassing zijn. Wellicht overbodig om te zeggen, maar sommige hashtags die we online tegenkomen hebben totaal geen nut. Maak dus geen uitstapje naar #chinesefood als je geen Chinees restaurant hebt.


Heb je naast Instagram ook een Facebookpagina en een account op LinkedIn voor je restaurant? Zorg dan voor variatie in je hashtags. Op Instagram bedien je een andere doelgroep dan op Facebook of LinkedIn, dus maak daar gebruik van. Je kunt er een onderzoekje aan hangen, maar over het algemeen kun je ervan uitgaan dat Instagram een jonger publiek bereikt dan Facebook. Dus: heb je op zaterdagavond een DJ in jouw horecagelegenheid staan? Hashtag er dan op los op Instagram. Ga je voor livemuziek op zondagmiddag? Dan kun je dit weer goed kwijt op Facebook. Wees bewust van je hashtags, zodat je er nog meer resultaat uit kunt halen! 

#Hulpnodig

Mensen zoeken steeds vaker op social media via hashtags. Als je dit dus op de juiste manier inzet, kun je beter worden gevonden! Heb je #hulpnodig bij het vinden van de beste zoekwoorden? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag op weg in de wereld van de Instagramhashtags.