Promoot jouw restaurant via social influencers

12 november 2018

Promoot jouw restaurant via social influencers

Social influencers kunnen de connectie zijn tussen een restaurant en haar doelgroep. Het is een waardevolle marketingtool, die je kunt inzetten om jouw horecabedrijf te promoten. Bij deze vorm van restaurantmarketing zet je een persoon in om invloed uit te oefenen op het gedrag van jouw doelgroep, om zo meer gasten te trekken.

Bij influencers kun je denken aan de BN’ers Enzo Knol of zelfs Doutzen Kroes, maar of jouw portemonnee daar erg vrolijk van wordt is een tweede. Social influencers, ook wel micro-influencers genoemd, zijn wellicht een betere optie om mee samen te werken. Met een beperkt budget kun je met deze persoon of personen veel omzet genereren. Hoe je dat doet? We leggen het je in dit artikel graag uit.

Zo werken influencers voor jouw restaurant

Een social influencer staat dichter bij jouw doelgroep dan je restaurant. Doordat de persoon met wie je samenwerkt authenticiteit uitstraalt, voelen de posts die hij of zij plaatst naturel en echt aan. Daarnaast is de betrokkenheid vaak hoger bij een persoon dan bij een bedrijf, omdat volgers zich beter met de influencer kunnen identificeren. Het is een goedkope manier van adverteren, waarbij je direct resultaten boekt en het bereik kunt meten.

food-influencer-taking-photo.jpg

De social influencer post video’s, foto’s, blogs en tweets waarin jouw restaurant nadrukkelijk naar voren komt. Maar dan wel op de natuurlijke manier. Volgers van de influencer zijn hier gevoelig voor, omdat de manier van communiceren heel echt overkomt. Door langere tijd met een influencer of een groep influencers samen te werken, zorg je dat het gedrag van potentiële gasten veranderd. Zo is het heel goed mogelijk dat je meer volgers op je eigen Facebookpagina krijgt, er meer traffic naar je website wordt gegenereerd en dat je daadwerkelijk meer gasten (en dus omzet) krijgt! Een waardevolle manier van restaurantmakerting dus.

Zorg wel dat je als horecaondernemer een sterke band met de influencer creëert. Hier geldt: geven loont. En dat bedoelen we niet in de vorm van geld, maar door bijvoorbeeld een gratis diner, betrek je die persoon stukje bij beetje meer bij jouw restaurant. Op die manier krijgt de influencer affiniteit met jouw horecabedrijf en zal hij of zij meer delen dan je hebt afgesproken. Gewoon, omdat ze jouw restaurant zo leuk vinden!


Vind de influencer die bij jou past

Social influencers kun je overal vinden! Allereerst breng je in kaart welke socialmediakanalen het beste bij jouw doelgroep passen. Via restaurant gerelateerde hashtags, zoals ‘#lekkereten’, ‘#uiteteninamsterdam’ (natuurlijk vul je hier de vestigingsplaats van jouw restaurant in), ‘#dinerenalshobby’ en ‘#wineendineinamsterdam’, kun je de juiste influencers vinden die bij jouw restaurant passen. Er zijn diverse influencer-platformen die je eventueel kunt raadplegen, als het zoeken op hashtags te tijdrovend wordt. Bekijk eens SocialToday of Join.

Controleer wel even hun accounts of dit daadwerkelijk de personen zijn die je aan jouw onderneming wilt koppelen. Bekijk hun foto’s, hoeveel volgers ze hebben, wat voor reacties ze krijgen en of die potentiële influencer aansprekend genoeg is voor jouw doelgroep. Als je twijfelt, zoek je door of nodig je die persoon uit voor een vrijblijvend gesprek. Let er vooral op dat deze persoon de juiste uitstraling heeft, in de vestigingsplaats van jouw restaurant woont en waardevolle content deelt.

Heb je een of meerdere influencers gesproken? Stuur dan een persoonlijk bericht waarin je uitlegt dat je een samenwerking wel ziet zitten en wat de bedoeling daarvan is. Als de match goed is, dan zal de influencer direct met je meedenken over een mooie marketingcampagne.

 

Let’s influence!

Wil je ook starten met deze mooie manier van restaurantmarketing? Zorg dan dat je jouw doelen helder hebt, zodat je de social influencer goed kunt informeren. Je voelt het direct of er een perfect match is ontstaan. Als dat er is, laat de influencer dan lekker los en zijn of haar gang gaan. Als je je er te veel mee bemoeit, is de kans groot dat de volgers direct doorhebben dat dit om een slim marketingplan gaat.

Heb je hulp nodig bij het stellen van jouw restaurantdoelen? Neem contact op met Pocketmenu, we helpen je graag op weg!