Terugkerende en nieuwe gasten dankzij een smaakvolle nieuwsbrief

28 juni 2019

Als horecaondernemer zie je jouw gasten graag terugkomen. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Het begint natuurlijk met een onvergetelijke ervaring van de gast. De gastvrijheid en expertise van jouw team zorgen ervoor dat hij of zij graag terugkeert. Hiermee creeër je relevante gasten. Maar je kunt meer doen. Wist je dat een nieuwsbrief heel goed werkt?

Social media en horecamarketing

Social media is anno 2019 een belangrijk instrument voor horecamarketing. Het is een laagdrempelige manier om te laten zien wat er gebeurt in jouw zaak. Je kunt foto’s delen van gerechten, het interieur en het personeel en gasten aan het woord laten. Het is een verlengstuk van jouw zaak en een goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen. Alleen... niet iedereen maakt gebruik van social media, dus hoe bereik je dan toch (bijna) alle gasten?

Nieuwsbrief voor horecaondernemers

Het antwoord is: door het versturen van een nieuwsbrief. Hierin deel je leuke nieuwtjes, speciale acties en informatie over jouw horecabedrijf. Maak de nieuwsbrief met aandacht en vul hem met waardevolle inhoud en je bouwt vanzelf een band op met de lezers. Die lezers zijn grotendeels gasten: vaste gasten, potentiële gasten en gasten die in het verleden een keer bij je zijn geweest. Die laatste twee groepen kun je met de nieuwsbrief aan jouw zaak binden, waardoor ze sneller terugkomen. 

Door te binden met je gasten, creëer je relevante gasten. Deze relevante gasten kun je later weer inzetten als ambassadeurs. Zij worden blij van jouw horecazaak en delen dit graag met hun omgeving. Deze mond-tot-mondreclame overklast misschien wel al jouw marketingpogingen om gasten te binden. Relevante gasten zijn daarom onmisbaar als horecazaak.

Hoe vul je de mailinglist voor een nieuwsbrief?

Om publiek voor jouw nieuwsbrief te krijgen, moet je eerst de mailinglist vullen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Zo kun je een kaartje geven bij de rekening, waar de gast zijn e-mailadres op kan schrijven om zich te abonneren op de nieuwsbrief. Je kunt ook een inschrijfveld op de website en social media zetten. Geef hierbij ook zeker aan dat er exclusieve aanbiedingen zijn voor nieuwsbriefabonnees. Vergeet niet om te verwijzen naar jouw privacyverklaring in verband met de AVG.

Persoonlijke benadering in jouw nieuwsbrief

Zorg ervoor dat de toon, de uitstraling en de inhoud van jouw nieuwsbrief passen bij jouw publiek. Voor een chique sterrenzaak zal dit anders zijn dan voor een bruin café. Jij kent jouw publiek als geen ander, speel hier dus slim op in. Zorg altijd voor een persoonlijke aanhef in de nieuwsbrief. Er zijn verschillende programma’s beschikbaar, zoals MailChimp, waarin je een naam kunt koppelen aan het e-mailadres van de ontvanger.

Geef de nieuwsbrieflezer een extraatje

De nieuwsbrief is de ideale plek voor het delen van exclusieve aanbiedingen voor de abonnees. Bijvoorbeeld een scherp geprijsd menu, dat alleen te reserveren is via een speciale link in de nieuwsbrief. Of denk aan een aperitiefje van het huis, korting op een fles wijn of een overnachting. Door deze exclusiviteit geef je waarde aan jouw nieuwsbrief en zal hij beter gelezen worden.

Gebruik de nieuwsbrief als etalage

Tot slot is de nieuwsbrief is ook ideaal om recensies te delen. Dat hoeft geen hele waslijst te zijn: twee of drie korte quotes zijn voldoende. Sluit jouw nieuwsbrief af met linkjes naar de website en verschillende social-mediakanalen, om ook daar het bereik te vergroten.


Wil jij aan de slag gaan met een nieuwsbrief? We helpen je graag! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.


Wij bellen jou!

Wij bellen jou!

Laat je naam en telefoonnummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.