Social advertising onmisbaar voor horecabedrijven?

30 april 2019

Social media is niet meer weg te denken uit de digitale wereld. Als je niet aanwezig bent met jouw horecabedrijf op Facebook, Instagram of Snapchat, dan doe je eigenlijk niet meer mee in de concurrentiestrijd. Het doet er niet toe wat jij van social media vindt, het gaat erom waar jouw gasten zich bevinden, daar dien jij als ondernemer ook te zijn. In deze blog leggen we je uit wat social advertising inhoudt en wat het jouw restaurant kan opleveren.

 

Waarom social advertising?

Social advertising betekent dat je adverteert via socialmediakanalen. Jouw doelgroep is nu eenmaal te vinden op social media. Om hen te bereiken, moet jouw horecabedrijf daar dus ook aanwezig zijn. Door de veranderingen die vooral Facebook een tijdje geleden heeft doorgevoerd, is het voor bedrijven lastiger geworden om in de tijdlijn van de doelgroep te verschijnen.

Met social advertising omzeil je dit op een legale manier en kun je juist heel goed jouw doelgroep gericht benaderen. Dit zijn twee belangrijke redenen om te gaan adverteren. Daarnaast is jouw concurrent ongetwijfeld ook te vinden op social media. Met een advertentie kun je de strijd heel goed aangaan! 

Adverteren op Facebook en Instagram

Als je social advertising wilt implementeren in jouw horecamarketingstrategie, dan kun je het beste beginnen met Facebook ads. Via business.facebook.com maak je een account aan. Koppel jouw bedrijfspagina hieraan en je kunt direct starten met adverteren. Voordat je begint, is het verstandig om een aantal zaken duidelijk te hebben:

  • De doelgroep (Zijn het bijvoorbeeld mensen met een bepaald budget of met een voorkeur voor een bepaalde keuken?)
  • Het doel van de advertentie (Wil je puur aan je naamsbekendheid werken of wil je direct meer reserveringen via je website?)
  • Targeting (Denk aan speciale acties op bijvoorbeeld Valentijnsdag, hiervoor richt je je eerder op het gedeelte van je doelgroep met een relatie)
  • Advertentiebudget
  • Content (Heb je mooi beeldmateriaal? Eventueel een video? Sterke teksten?)

 Als je al langer werkt met Google Analytics, Facebook en Instagram, kun je de doelgroep al heel goed samenstellen aan de hand van de statistieken van deze programma’s. Wij adviseren je om niet zelf een doelgroepsamenstelling te bedenken. Vaak klopt dit niet met de werkelijkheid. Het is erg zonde om budget in te zetten op de doelgroep die toch niet bij jou komt eten of drinken.

Er is een grote kans dat je nooit in één keer precies de goede doelgroep te pakken hebt. Daarom is het belangrijk om gaandeweg de advertentie te optimaliseren en specificeren.

 A/B-testing

Als je de bovenstaande vragen hebt kunnen beantwoorden en je goede content hebt, kun je de advertentie gaan maken. Een goede manier van adverteren is door middel van A/B-testing. Je maakt dan twee gelijkwaardige advertenties, maar gebruikt bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen of een andere benadering in je teksten. Facebook houdt vervolgens in de gaten welke advertentie het beste scoort bij jouw doelgroep en zal het grootste deel van het budget uiteindelijk aan de beste advertentie besteden. Zelf leer je hier ook van, want de ‘winnende’ advertentie kun je daarna als leidraad gebruiken voor de volgende socialmediacampagne. Bekijk hieronder een voorbeeld van de 'achterkant' van Facebook, waarin voor één campagne verschillende doelgroepen worden ingezet.

businessmanager-facebook.png

Voorbeeld van de Facebook Businessmanager

Extra fijn is dat de advertenties die je via Facebook creëert, ook doorgezet worden op het Instagram-account dat je hebt gekoppeld aan de Facebook pagina van jouw horecabedrijf. Zo heb je een nog groter bereik! Als je dit niet wilt, omdat je bijvoorbeeld alleen wilt targetten op een oudere doelgroep, dan kun je deze optie uiteraard uitzetten. Als je zowel op Facebook als Instagram adverteert, kijk dan goed of jouw afbeelding of video op beide platformen goed zichtbaar is. Is dit niet het geval, pas dit dan aan.

Google Ads

Naast social advertising kun je jouw horecabedrijf ook een boost op de nummer 1 zoekmachine geven via Google Ads. Dit vergt wel iets meer kennis en kunde van online adverteren dan bij adverteren op socialmediakanalen. Maar ook hier geldt dat je voorafgaand jouw doelgroep en doelstelling goed in kaart moet brengen, wil je er conversies uit kunnen halen.

Google Ads vraagt wel meer budget dan Facebook ads, omdat je jouw concurrenten moet overbieden. In Ads heb je een handige, gratis tool die informatie geeft over welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken en wat die zoekwoorden kosten. Ook kun je zien wie jouw concurrentie is en wat voor budget er nodig is om deze te overtreffen. Wanneer je Google Ads precies op de juiste manier inzet, zal jouw advertentie op de eerste pagina in Google verschijnen. Bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op “Indisch restaurant Utrecht”.

 

Doel social advertising en Google  Ads

 Het uiteindelijke doel van social advertising en Google Ads bepaal je zelf, maar vaak wil je een van onderstaande dingen bereiken:

  • Meer naamsbekendheid;
  • Meer traffic naar jouw website;
  • Meer online reserveringen;
  • Medewerkers werven;
  • Klant/gast retentie (zorgen voor terugkerende gasten).

Bovenstaande doelen hebben uiteindelijk één gemeenschappelijk doel: jouw restaurant vol krijgen met gasten. Door slim gebruik te maken van online adverteren, kun je deze doelen behalen. Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw social advertising of Google Ads? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder. Want wij zijn gespecialiseerd in social advertising voor horeca, en restaurants in het bijzonder. Wil je meer weten? Lees hier meer over online marketing voor horeca.