Social advertising voor horeca & hospitality

13 augustus 2019

Meer reserveringen bij jouw hotel, restaurant of café dankzij social advertising

Steeds meer horeca-gelegenheden gebruiken social media om hun hotel, restaurant of café te promoten, de naamsbekendheid te vergroten en op een laagdrempelige manier in contact te blijven met hun gasten. 

Gebruik jij social media al zakelijk, maar krijg je weinig reacties en blijven reserveringen uit? Een goede manier om resultaat uit je socialmediakanalen te halen is het inzetten van social media advertising. Lees hieronder alles over deze vorm van marketing.

Wat is social advertising?

Social media advertising is een vorm van online marketing, die plaatsvindt op social media platforms. De bekendste platformen zullen je bekend zijn: Facebook, Instagram, Youtube en LinkedIn. Met social advertising maak je doelgericht reclame op jouw social media pagina. 

Wat zijn de voordelen van social advertising?

Nu denk je misschien: "Waarom zou ik met mijn hotel, restaurant of café adverteren op social media, in plaats van bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift?" Door gebruik te maken van betaalde campagnes:

  • Krijgen meer mensen je berichten te zien (bereik vergroten);
  • Vergroot je de naamsbekendheid van jouw hotel, restaurant of café;
  • Ontvang je meer likes, reacties en deelacties (interactie vergroten);
  • Krijg je meer volgers op je pagina;
  • Komen je berichten bij de juiste doelgroep terecht (social media targeting);
  • Verhoog je de kans op meer reserveringen en dus meer omzet.

s-o-c-i-a-l-c-u-t-sluok-mdh0c-unsplash.jpg

'Leuk, maar dat kan je toch ook gewoon bereiken met een advertentie in de lokale krant of een tijdschrift?' Nee, social advertising heeft tenminste drie belangrijke voordelen ten opzichte van offline adverteren: 

  • In vergelijking met traditionele vormen van adverteren, maak je met social advertising zeer doelgericht reclame. De advertenties worden namelijk verspreid op basis van persoonsgegevens die men invult op social media. (Meer hierover onder het kopje Social media targeting) Hierdoor bereik je gemakkelijk jouw specifieke doelgroep.
  • Het effect van de advertentie is goed te analyseren en optimaliseren. Daardoor zet je jouw budgetten effectief in.
  • De kans dat jouw advertentie tot conversie leidt, is groter. Met andere woorden: deze investering leidt daadwerkelijk tot meer reserveringen. En daar gaat het uiteindelijk om!

 

Adverteren op verschillende platforms:

Maar op welk platform kun je jouw horecaonderneming het beste promoten? Hieronder bespreken we vier mogelijkheden:

1. Adverteren op Facebook 

De grootste speler op het gebied van social media is Facebook. Dit platform heeft in Nederland maar liefst 10,1 miljoen gebruikers. Ja, Facebook verliest gebruikers (Marketingfacts, 2019), maar nog steeds is het bereik enorm.

De doelgroep bestaat uit - in tegenstelling tot wat je misschien denkt - mensen in alle leeftijdscategorieën: van onder de 20 tot boven de 80. Jouw gasten zijn dus aanwezig. Bovendien weet Facebook meer over de interesses van zijn gebruikers dan welk ander advertentieplatform dan ook. Dit is dus het meest effectieve platform als het gaat om het doelgericht targeten op geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses van gebruikers.

2. Adverteren op Instagram

Instagram is een platform dat in de laatste jaren een enorme groei heeft doorgemaakt. Dit platform is vooral interessant als je je met jouw horecabedrijf op een iets jongere doelgroep richt. Het platform wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt en is vooral populair onder jongeren tot 20 jaar, gevolgd door mensen tussen de 20 en 46 jaar oud. Net als op Facebook kun je via Instagram targeten op geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses van gebruikers.

3. Adverteren op YouTube

Een ander interessant platform om op te adverteren is YouTube. Maar liefst 8 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit medium. Het online videoplatform is het meest populair onder jongeren onder de 20 jaar, gevolgd door de leeftijdsgroep 20-39 jaar en de leeftijdsgroep 40-64 jaar. Gegarandeerd dat jouw doelgroep zich ook op dit platform bevindt! Bovendien kun je targeten op zaken als leeftijd, geslacht, het onderwerp van de video, interesses en affiniteit. Niet voor niets, dat wij inzetten op videomarketing!

4. Adverteren op LinkedIn

Een kleinere groep mensen maakt gebruik van Linkedin: 4,4 miljoen Nederlanders heeft een LinkedIn-profiel. Bovendien werkt het adverteren op LinkedIn anders dan op een van bovenstaande platformen. LinkedIn richt zich namelijk op het zakelijke leven van mensen, in plaats van het persoonlijke leven. Toch kun je ook LinkedIn goed gebruiken als het gaat om social media advertising, bijvoorbeeld om de naamsbekendheid van jouw horeca-onderneming te vergroten. En omdat je kunt targeten op basis van werkervaring, opleidingsniveau of vaardigheden is dit dé uitgelezen plek om jouw vacature te plaatsen.

Organisch bereik versus betaald bereik 

Om het belang van betaalde campagnes op social media te begrijpen, moet je weten dat social media platforms jouw onbetaalde berichten niet automatisch laten zien aan iedereen die jouw pagina volgt. Slechts een deel van jouw volgers krijgt je bericht te zien. Blijkt dat mensen jouw bericht interessant vinden, bijvoorbeeld doordat er veel op het bericht wordt geklikt of het bericht veel ‘likes’ krijgt? Dan wordt je bericht aan meer mensen getoond. Dit noemen we het “organisch bereik” van een bericht. 

Door middel van “betaald bereik” vergroot je het bereik van je bericht. Een groter deel van jouw volgers krijgt het bericht te zien en je bericht wordt zelfs getoond aan mensen die jouw pagina nog niet volgen, maar wel interesse hebben in onderwerpen die met jouw hotel, restaurant of café te maken hebben. Gaaf, toch?

elevate-revn53v6tpk-unsplash.jpg


Social media targeting

Social media targeting is het doelgericht verspreiden van jouw berichten onder mensen van een bepaalde doelgroep, denk aan: 

  • Geslacht;
  • Leeftijd;
  • Interesses;
  • Woonplaats;
  • Beroep;
  • Levensgebeurtenissen.

Een voorbeeldje: je kunt je advertentie verspreiden onder vrouwen tussen de 30 en 45 jaar, woonachtig in een straal van maximaal 30 kilometer rond jouw hotel, restaurant of café, met interesse in ‘high cuisine’. Zo weet je zeker dat je bericht de juiste personen bereikt! 

Verschillende platforms bieden verschillende mogelijkheden om gebruikers te targetten. Facebook & Instagram bieden verreweg de meeste mogelijkheden als het gaat om doelgericht adverteren, maar ook YouTube en LinkedIn bieden mogelijkheden op dit gebied.

Look-a-like targeting

Op Facebook heb je bovendien de mogelijkheid om te werken met ‘look-a-like targeting’. Je richt je dan op zogenaamde 'lookalike audiences'. Mensen die vergelijkbaar zijn met mensen die al te gast bij jou zijn geweest, of bezoekers die eerder interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Het algoritme van Facebook gaat voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw beste gasten, of op bezoekers die eerder interactie met je bedrijf hebben gehad. Grote kans dat deze mensen ook fan van jouw bedrijf worden!

Remarketing 

Met remarketing toon je advertenties aan mensen die eerder interactie hebben gehad met jouw website. Social media zijn hier bij uitstek geschikt voor. Stel, iemand bezoekt jouw website. Deze persoon heeft duidelijk interesse in jouw hotel, restaurant of café. Toch verlaat deze persoon de website vóór hij of zij een reservering heeft gemaakt. Jammer, toch? Dankzij remarketing kun je deze persoon nog een keer bereiken wanneer hij of zij op social media zit. Grote kans dat je hem of haar over de streep haalt om alsnog een reservering te plaatsen!

Hulp nodig?

Ben je geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met social advertising, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Daar zijn wij voor. Neem vrijblijvend contact met ons op.


Wij bellen jou!

Wij bellen jou!

Laat je naam en telefoonnummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.