Werknemers werven voor jouw horecagelegenheid.

19 augustus 2019

De zon staat hoog aan de hemel. Een vol terras. Vrolijke, hardwerkende bediening. Alles onder controle. Alleen maar tevreden en lachende gasten. Dit is waarom je ooit begonnen bent. De bier en wijn zijn niet aan te slepen, de gerechten zien eruit om door een ringetje te halen. Lovende recensies, vette afbeeldingen op Instagram. Droom of realiteit?

Voor veel horeca ondernemers bestaat de realiteit uit gasten die om aandacht schreeuwen. Uit personeel dat als een kip zonder kop rondrent of juist rustig een praatje met een collega maakt. Vreselijk. Jij kan niet anders dan ‘ik kom zo bij u’ roepen. Je staat met je handen in het haar op je chaotische terras waar duiven en meeuwen een graantje meepikken. Op de bar staan dienbladen vol met doodgeslagen bier en koud geworden koffie…


Goed personeel is moeilijk te vinden, er zijn nu eenmaal teveel vacatures en te weinig (goed) personeel. Je komt telkens nét een mannetje (of twee) tekort.

Restaurantvacatures invullen en werknemers voor de horeca werven wordt zelden via een wervings-selectiebureau gedaan. Je moet het dus zelf doen.

In dit artikel de beste tips om die fantastische horecaman of vrouw binnen te halen én te houden!

Het begint allemaal bij een goede Employer Branding.

Tip 1: ‘Employer branding’, wat is dat?

Je laat in employer branding zien dat jouw bedrijf een geweldige plek is om werkzaam te zijn. Je benadrukt de goede kanten en belicht het positieve. Je werkt in feite aan je ‘merk’.  

Dit is gunstig voor werkgevers en aandeelhouders maar ook voor de toekomstige werknemers.

Door een goede employer branding kom je dus bovenaan de lijst van die potentiële horecatopper. De kwaliteit van de sollicitanten zal ook groeien, want je legt de lat zo hoog als je zelf wilt. Je trekt de sollicitanten aan die jij wilt. Met een goed uitgebouwde employer brand, laat je werknemers voelen dat ze meedoen en daardoor stijgt de motivatie. Zij zien namelijk vanaf dag één waar ze aan toe zijn en kiezen voor jouw horecagelegenheid omdat hen dit aanspreekt.

Tip 2: Hoe trek ik de ideale kandidaat dan aan?

Jij trekt de personen aan die jij wilt. Dat heb je zelf in de hand. Horeca ondernemers moeten het hebben van hun zakelijke- en privé netwerk.

Vraag dus eerst aan je huidige medewerkers waarom ze voor jou werken. Wat vinden ze het fijnst en het leukst? Praat ook eens met vaste gasten over waarom ze graag bij jou komen. Bundel deze informatie om nieuwe medewerkers aan te trekken. 


Verdiep je vervolgens in de ideale medewerker door de volgende vragen te stellen:

  • Wat doet hij/zij naast werken?
  • Waar loopt hij/zij warm voor?
  • Hobby’s, sport?
  • Interesses?

Wees kort, bondig en eerlijk in je vacature over wie en wat je zoekt. Maak geen beloftes die je niet na kan komen, anders gaat je personeel er als een haas vandoor. Het gaat uiteindelijk om een blijvende match. 

Tip 3: Stel de behoeftes van de kandidaat voorop. 

Laat de ’geen 9 tot 5 mentaliteit’ en ‘hardwerkende horeca topper’-clichés achterwege. Stip de behoeftes van je ideale werknemer aan, niet die van jezelf. Waar heeft hij of zij behoefte aan?

Is dat bijvoorbeeld:

  • Werken in de avond?
  • Zichzelf mogen zijn?
  • Flexibel rooster?
  • Gezelligheid?
  • Doorgroeimogelijkheden?
  • Een jonge groep enthousiaste collega’s?
  • Huiselijke sfeer?

Het is natuurlijk een samenwerking, dus ja: je speelt in op de behoeftes van de ideale kandidaat, maar het gaat om jouw zaak. Jij hebt iemand nodig. Verlies dat niet uit het oog.

Dus als jij vijftien koffies op de kaart hebt staan, zet dan wel in je vacaturetekst dat je iemand met affiniteit voor koffie zoekt…

Tip 4: Maak de vacature visueel 

Als iemand kan vertellen hoe het op de vloer is, zijn het de mensen zelf wel. Laat je werknemers dus aan het woord over waarom zij het leuk vinden om bij jou te werken.

Laat een medewerker uit de bediening aan het woord als je iemand voor de bediening zoekt. Laat de chef-kok aan het woord als er een zelfstandig werkend kok gezocht wordt. Zij kunnen als geen ander vertellen wat de werkzaamheden inhouden. Laat dit filmen door een professional.

Show don’t tell
Laat filmen hoe jouw werknemers daadwerkelijk aan het werk zijn. Zij geven een eerlijk beeld van jouw bedrijfsvoering en hoe men zich daarbij voelt.

Tip 5: Eigen netwerk

Je hebt als ondernemer een groot netwerk. Via-via werkt vaak goed. Vraag je huidige personeel of zij nog iemand kennen. Dit zorgt voor grotere betrokkenheid bij jouw huidige werknemer. Deze voelt zich namelijk verantwoordelijk voor degene die hij/zij aandraagt.

Het is gebleken dat de via-via medewerkers langer blijven werken en betere prestaties leveren. Natuurlijk is samenwerken met vrienden en bekenden vanaf dag één gezelliger.

Té gezellig is ook weer niet goed: voor je het weet gaat er meer aandacht naar elkaar dan naar de gast. Dit moet je als ondernemer of leidinggevende dan ook goed in de gaten houden.

Tip 6: Zorg goed voor je personeel, dan zorgen zij goed voor jou.

Zorg jij niet goed voor die topper, dan doet de concurrent dat wel.
Wees eerlijk tegen je personeel. Beloof geen gouden bergen als je het niet na kan komen.

Betrek je werknemers
Bij zowel kleine als grote beslissingen: betrek je werknemers, neem ze serieus. Hierdoor groeit het verantwoordelijkheidsgevoel en zelfvertrouwen. En ja, dat doet de zaak alleen maar goed.

Het 'boeit' de werknemer weinig of jij je omzet gehaald hebt. Zij willen weten wat hun rol daarin is. Deel dit met hen, maak het concreet. Dit maakt die omzet persoonlijk en dat is leuk voor hen.

Tip 7: Help je personeel groeien en ontwikkelen

Geef wat ze nodig hebben en faciliteer bijvoorbeeld een barista cursus, wijnproeverij, sociale hygiëne. Zorg voor een win-win situatie. Ook direct goed voor de teambuilding! #winwinwin

Nu je alles gedaan hebt om het aantrekkelijk te maken om bij jou te werken, resten mij de laatste tips! 

Tip 8: Jouw ideale medewerker (en klant) zit online. Jij dus ook! 

Zorg voor een actieve houding op social media, maar pak eerst je website aan:

  • Probeer hoog in zoekmachineresultaten te komen. Op welke zoekwoorden zoeken jouw kandidaten? Schrijf vervolgens SEO-geoptimaliseerde landingspagina’s.
  • Zorg voor een overzichtelijke website. Niemand heeft zin om te lang te moeten zoeken. 
  • Wat zou jij aantrekkelijk vinden als jij de ideale kandidaat zou zijn? Leef je dus in als (potentieel) sollicitant.
  • Wees kort en bondig in je website teksten.

Tip 9: Gratis reclame = social media

Ga op Facebook, Twitter, Instagram of breid deze uit. Plaats aansprekende teksten met mooie scherpe professionele beelden. Want mooie plaatjes trekken de aandacht: niemand klikt op een wazige, duistere foto.

Eigen unieke eigen beelden zijn het beste, maar als je die (nog) niet hebt, gebruik dan een beeldbank. Een aantal goede websites hiervoor:


Het positieve effect van social media
Als je eenmaal je volgers hebt, houd ze dan binnen. Plaats wekelijks een actie, mededeling, sfeerfoto of recept. Om jezelf te herinneren aan een wekelijkse post, is een content kalender handig. https://www.partout.nl/content-kalender-2019/ Het kost tijd, maar het is wel gratis reclame. 

 

Target je gewenste doelgroep.
Zoek in de social media groepen naar bijvoorbeeld koffie liefhebbers, als deze doelgroep interessant is voor jouw zaak.

Adverteer via social media en Google
Zodat jouw vacatures goed vindbaar zijn en jouw potentiële werknemers niet door de concurrent weggekaapt worden.

Zoek jij je ideale horecamedewerkers, maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het werven ervan? Pocketmenu helpt je graag verder: wij zijn experts op het gebied van (arbeidsmarkt)marketing in de horeca.


Wij bellen jou!

Wij bellen jou!

Laat je naam en telefoonnummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.