Dé 7 stappen voor een succesvol social media plan

27 augustus 2019

Van potentiële bezoekers naar terugkerende gasten

Je weet dat social media belangrijk zijn, maar toch post je maar af en toe een leuke foto op Facebook of Instagram. Waarom? Omdat je niet weet wat en wanneer je moet posten? Omdat je te druk bent met je onderneming? Of omdat je gewoon geen zin hebt om jezelf te verdiepen in social media? Aan de andere kant wil je van potentiële gasten wel (terugkerende) gasten maken. Social media zijn een belangrijk onderdeel van restaurant marketing. In dit artikel begeleiden we je in 7 stappen naar een succesvol social media plan.

Stap 1: wat is je doel?

Wat is je doel? Wat wil je bereiken met het plaatsen van berichten op social media? Het is belangrijk om te weten welke richting je in wilt slaan wanneer je social media inzet. Voorbeelden van doelstellingen:

  • Meer naamsbekendheid creëren.
  • Meer gasten.
  • Meer omzet per gast.
  • Meer reserveringen.

Beschrijf je doelen zo concreet mogelijk en maak ze meetbaar, zodat je er ook echt op terug kunt vallen. Een voorbeeld van een concreet en meetbaar doel is: ‘Groei van onze online reserveringen met 5% per maand’.

Stap 2: wie is je doelgroep?

En nee, je doelgroep is niet 'iedereen'. Richt je je met je restaurant bijvoorbeeld op gezinnen met kinderen, op ouderen of op zakelijke klanten? Wanneer je dit in kaart brengt, kunnen gasten zich met jouw restaurant identificeren.  

Natuurlijk kun je meerdere doelgroepen hebben, maar zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt welke doelgroepen dit zijn.

Stap 3: de kanalen

Welke socialmediakanalen ga je gebruiken? Er zijn een heleboel socialmediakanalen, denk aan: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, YouTube, etc. Op welke kanalen is jouw doelgroep actief? En waarom gebruiken zij dit kanaal? Houd er rekening mee dat je elk socialmediakanaal dat je aanmaakt, ook echt moet gaan gebruiken. Dus beter één of twee kanalen intensief inzetten, dan alle kanalen en nauwelijks iets posten.

Heb je een zakelijke doelgroep? Dan is LinkedIn erg interessant. Facebook wordt door een brede doelgroep gebruikt en Instagram is hét kanaal voor jongeren en millennials.

Stap 4: wat ga je communiceren?

Het 3H-model (Hero Hub Hygiene) van Google is het ideale model om te gebruiken voor je socialmediastrategie. Het idee achter dit model is als volgt. Gedurende het jaar zet je drie verschillende soorten content in: hero, hub en hygiëne content. Ieder contentsoort kent zijn eigen frequentie, eigen doelgroep en eigen doel.

Hero content

Hero content bestaat uit grootschalige campagnes en is dé content die echt iedereen moet zien. Content die viral moet gaan, content die maar een paar keer per jaar in je planning voorkomt, omdat er veel werk in gaat zitten. Een goed voorbeeld van hero content is het filmpje van Volvo Trucks met daarin Jean Claude van Damme in de epic split.

Hub content

Dit is regelmatig geplande content die relevant is voor je doelgroep. De hartslag van je content. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijks blog, een maandelijkse vlog of een kijkje achter de schermen in je restaurant. Dé manier om jouw doelgroep aan je organisatie te verbinden.

Hygiëne content

Hygiëne content is content die op dagelijkse basis terug kan komen. Content die de lezer helpt, content om nieuw publiek te lokken en om je bereik te vergroten. Voorbeelden zijn reviews, tutorials, acties, antwoorden op veelgestelde vragen, mooie foto’s.

Stap 5: interactie

Enerzijds is het belangrijk om unieke, uitnodigende content te publiceren. Anderzijds is het van belang om in gesprek te gaan. Je kunt zelf voor interactie zorgen door vragen te stellen aan je doelgroep of leuke winacties te creëren. Reageer zelf ook altijd op personen die je content delen of een bericht op je socialmediakanalen posten. Laat zien dat je actief bent, dan komt de interactie vanzelf.

Stap 6: budget

Reserveer extra budget om een boost te geven aan jouw meest waardevolle content op social media. Neem daarom ook altijd een begroting mee om bijvoorbeeld te adverteren.

Psst...Hulp nodig met adverteren?
Bekijk ons online marketing aanbod


Stap 7: meten is weten

Bij stap 1 hadden we het over meetbare doelen. Om te kunnen weten of je je doelen hebt behaald, is het van belang om dit te meten. Stel dus altijd een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op en houd het verloop periodiek bij. Zo kun je zien of je je doelen haalt of dat de content toch moet worden aangepast.

Bovenstaande 7 stappen vormen een goede basis voor een succesvol social media plan op het gebied van restaurant marketing. Blijf altijd meten, leren en optimaliseren.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een social media plan voor jouw restaurant? Neem dan contact op met ons. Wij helpen je graag op je weg naar succes.


Wij bellen jou!

Wij bellen jou!

Laat je naam en telefoonnummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.