Brand awareness van mijn horecazaak verhogen: hoe doe ik dat?

19 augustus 2019

Je hebt een super mooie horecagelegenheid, je werkt uitsluitend met verse en meest bijzondere producten, je hebt een geweldig aanbod aan dranken en je hanteert aantrekkelijk lage prijzen, maar toch heb je moeite om jouw zaak vol te krijgen. Hoe dit kan? Mensen kennen je (nog) niet. De hoogste tijd dus om de brand awareness van jouw horecaonderneming te verhogen. Maar wat is brand awareness nou precies en hoe moet je dat doen? In dit artikel leggen we je dat haarfijn uit.

Wat is brand awareness?

Om te weten hoe je de brand awareness van jouw onderneming kunt vergroten, is het van belang om te weten wat brand awareness precies is. Brand awareness is in het Nederlands naamsbekendheid. Naamsbekendheid is erg belangrijk, want hoe kan iemand iets bij je komen eten of drinken als hij je niet kent, nog nooit van jouw restaurant hoorde? Zijn consumenten zich wel bewust van het bestaan van jouw bedrijf? En zo ja, in welke mate?

Merkbekendheid is een belangrijke factor

Consumenten kiezen eerder voor het bekende merk dan voor een onbekend merk. De prijzen die je hanteert en de kwaliteit die je levert zijn ondergeschikte factoren aan de merkbekendheid. Het is dus veel belangrijker om eerst onder de aandacht van je doelgroep te komen, je merk bekend te maken. Stunt dus vooral niet met prijzen, geef niets weg, maar investeer in je zichtbaarheid.

Online mogelijkheden om je brand awareness te verhogen

We geven je een aantal online mogelijkheden om een grotere naamsbekendheid te genereren:

1.      Je website is je online visitekaartje

Zie de website van je restaurant, lunchroom, brasserie of café als jouw online visitekaartje. Dit online visitekaartje bepaalt of potentiële gasten ook daadwerkelijk gaan reserveren. Ziet jouw website er uitnodigend uit? Worden de zintuigen van bezoekers geprikkeld? Heb je het menu van je horecazaak online staan? Zijn er mooie foto’s van zowel de onderneming zelf als de heerlijke gerechten? Allemaal ideeën om jouw brand awareness te verhogen.

2.      Online vindbaarheid vergroten

Ben je de eigenaar van een restaurant in Den Bosch, maar ben je niet of nauwelijks vindbaar wanneer mensen zoeken op ‘restaurant Den Bosch’? Dan ligt hier echt een gemiste kans. Want potentiële gasten zoeken tegenwoordig steeds vaker online naar lokale ondernemingen. Sta je niet bij de lokale zoekresultaten in Google Maps, ben je niet vindbaar in de organische resultaten of doe je niets met Google AdWords? Vergeet het maar dat je dan een grotere naamsbekendheid krijgt.

Hoe vaker mensen je voorbij zien komen in de zoekresultaten, hoe beter jouw naam blijft hangen en hoe groter de kans is dat ze ook reserveren. En als ze eenmaal binnen zijn, is het aan jou om van die gast niet alleen een tevreden gast, maar ook een terugkerende gast te maken.

3.      Actief op social media

Social media zijn in deze tijd niet meer weg te denken uit het dagelijkse internetgedrag van consumenten. Niet alleen jongeren, maar ook ouderen en zakelijke partijen zijn actief op social media. Dé manier dus om een grotere naamsbekendheid bij jouw doelgroep te creëren.

Deel social content waardoor volgers zin hebben om bij jouw horecaonderneming langs te komen. Denk bijvoorbeeld aan smaakvolle gerechten, een mooie foto van je terras, een goede review van een tevreden klant, etc.

Zorg je er vervolgens voor dat deze content deelbaar is en/of stuur je aan op interactie? Dan wordt je bereik groter en bereik je via via ook weer nieuwe potentiële gasten.

Niet alleen online, maar ook offline

Het verhogen van je brand awareness doe je niet alleen online, maar ook offline. De offline mogelijkheden worden meer en meer onderschat, maar kunnen nog steeds wonderen verrichten voor het vergroten van je naamsbekendheid. Denk qua offline mogelijkheden aan flyers, stickers, cadeautjes, regionale kranten, sponsoring, netwerken, etc. En online en offline marketing kunnen elkaar ook juist alleen maar versterken.

Vind je het lastig om de juiste mogelijkheden te benutten om de brand awareness van jouw onderneming te vergroten? Kun je daarbij wel wat professionele hulp gebruiken? Neem dan contact op met Pocketmenu. Onze medewerkers staan graag voor je klaar met een passend en persoonlijk advies.

 


Wij bellen jou!

Wij bellen jou!

Laat je naam en telefoonnummer achter en wij bellen je zo spoedig mogelijk terug.