6 stappen naar een optimale restaurantwebsite
3 maart 2021
Jouw restaurantwebsite is hét online visitekaartje van jouw restaurant. En we hoeven je niet meer uit te leggen hoe belangrijk jouw online vindbaarheid in deze tijd is.
Het opzoeken of jouw restaurant een delivery & take-away service aanbiedt, de menukaart online inzien of het opzoeken van jouw contactgegevens zijn slechts een aantal voorbeelden waarvoor jouw (potentiële) gasten jouw horecazaak nu meteen online opzoeken. Zodra ze op jouw website stuiten, gaan ze meteen op zoek naar bepaalde informatie of kijken ze wat rond. Hiervoor is een goede horecawebsite cruciaal. Hoe zorg je voor een goede restaurantwebsite? In onderstaande blog gaan we in op de belangrijkste punten.
Bekijk de stappen:
- Een overzichtelijke sitestructuur
- Zet aan tot actie
- Een responsive restaurantwebsite
- Zorg voor leesbare content
- Maximale online beleving
- De online vindbaarheid van jouw restaurant
Hoe zorg je voor een converterende restaurantwebsite?
Ook online geldt: je krijgt maar één kans voor een goede eerste indruk. Als jouw website niet gebruiksvriendelijk is en aan bepaalde eisen voldoet, kun je de websitebezoeker al binnen een aantal seconden verliezen. Weg websitebezoeker, weg bestelling, reservering of nieuwsbriefinschrijving. Het restaurant die het online wél goed voor elkaar heeft, scoort ongetwijfeld direct beter.
Zie bovenstaande niet als angst. Zie het juist als kans om jouw online aanwezigheid wél goed voor elkaar te krijgen. Het is op dit moment waar je jouw gast verwelkomt en aanspreekt – en dit gaat hoe dan ook niet meer weg. Hoe je dit doet? Lees verder!
Stap 1: Een overzichtelijke sitestructuur
De eerste indruk is dus zoals gezegd heel belangrijk. Zorg er dan ook voor dat relevante informatie voor de bezoeker vanaf het startpunt gemakkelijk te vinden is en maak gebruik van een overzichtelijke menustructuur. Zo kan de bezoeker in een oogopslag zien naar welke pagina hij wil gaan zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Want we zeggen het niet graag, maar websitebezoekers zijn lui. Ze willen niet veel moeten zoeken voordat ze vinden wat ze willen.
Tip: je homepage is vaak waar bezoekers het eerste komen, maar zéker niet altijd. Het is dus belangrijk dat je alle pagina’s overzichtelijk en duidelijk opzet.
Stap 2: Zet aan tot actie
Als je nergens om vraagt, krijg je ook niets. Daarom heeft elke (landings)pagina een duidelijke aanzet tot actie nodig. Maak hiervoor gebruik van een goede, zogenoemde ‘call-to-action’ die de websitegebruiker meteen naar de juiste pagina leidt. Call-to-actions zijn perfect voor het aanbieden van gemak aan de gebruikers. Ze hoeven niet meer langer te zoeken. Call-to-actions zijn dan ook superrelevant, concreet en stellen gerust. Voeg een ‘bestel online’ of ‘reserveer een tafel’ knop toe aan je website en je zult merken dat dit leidt tot een hogere conversie.
Tip: klinkt hard, maar de websitebezoeker is een ‘lui mens’. Zorg ervoor dat je de website door jouw website heen laat navigeren, door de knoppen op de juiste posities te zetten.
Stap 3: Maak jouw restaurantwebsite mobile responsive
Mobile first. Het internetgebruik van mobiele telefoons blijft stijgen en is belangrijker geworden dan desktop. Niet gek dus ook dat zoekmachines als Google de websiteprestaties van mobiele gebruikers als een van de belangrijkste punten gebruikt om een websitescore te bepalen.
Met een responsive website past het design van jouw website zich aan het formaat van het apparaat aan. Zo zorg je dus dat het niet uitmaakt via welk apparaat (mobiel, desktop, tablet) iemand jouw website bezoekt. Jouw website werkt altijd! En dat is essentieel voor de gebruiksvriendelijkheid.
Stap 4: Zorg voor leesbare content
Je wilt waarschijnlijk veel vertellen op jouw website en zet dan ook overal teksten neer. Kijk uit dat je teksten niet té lang worden. Als een bezoeker op jouw website op een grote lap tekst stuit, is de kans groot dat dit behoorlijk afschrikt. Websitebezoekers houden er niet van om lange lappen tekst te lezen en willen graag de inhoud van een pagina kunnen scannen. Daarvoor zijn tussenkopjes en opsommingen met bullet points onmisbaar.
Verplaats je in de schoenen van de websitebezoeker
Tussenkopjes splitsen de pagina op in onderdelen en laten je bezoekers makkelijk scannen naar de onderwerpen die zij interessant vinden. Daarnaast zorg je met tussenkopjes voor een scheiding tussen paragrafen, wat de leesbaarheid van je teksten vergroot. Probeer je daarnaast ook te verplaatsen in de schoenen van een websitebezoeker. Wat vind jij fijn als je een website bezoekt? Hoe snel vind jij wat je zoekt? Er is een grote kans dat je de website gaat scannen en geen grote lappen tekst gaat lezen. Dat geldt dus ook voor de bezoekers op jouw restaurantwebsite.
Stap 5: Zorg voor de maximale online beleving
Geef online een zo compleet mogelijk beeld van jouw restaurant. De websitebezoeker moet de sfeer kunnen proeven en de gerechten op de menukaart kunnen ruiken. De online beleving moet ervoor zorgen dat de websitebezoeker een restaurantbezoeker wordt of vaker terugkomt op de website. Daarnaast is een maximale online beleving cruciaal omdat de gemiddelde spanningsboog van een websitebezoeker niet langer duurt dan 8 seconden. Dit betekent dat het eerste beeld dat gebruikers van jouw website krijgen, meteen al de aandacht moet trekken. Hoe bereik je dit? We geven een aantal voorbeelden:
Bedrijfsvideo toevoegen
Dynamisch, aantrekkelijk én direct een duidelijk beeld van jouw restaurant. Met een strakke bedrijfsvideo laat je jouw website tot leven komen. En nu je restaurant nog even leeg is, kun je juist nu goed gebruiken om de perfecte shots te maken van je restaurant.
Voeg foto’s toe aan jouw online menukaart
Je bent dagelijks druk bezig met de bestellingen die binnenkomen voor jouw delivery & take-away service. Zorg voor een éxtra beleving door foto’s toe te voegen aan de gerechten. Door de gerechten visueel te maken, maak je het een stuk aantrekkelijker voor jouw gasten. Daarnaast willen gasten graag weten (= zien) wat zij bestellen.
Koppel je Instagramfeed aan je website
Soms heb je even geen of minder tijd om je website te updaten. Door jouw Instagramfeed te koppelen blijft jouw website vernieuwen – dit geeft een dynamische look! Daarnaast verhoog je de kans dat jouw websitebezoeker ook even je Instagramkanaal bezoekt – en je er een nieuwe volger bij krijgt.
Stap 6: Werk aan je online vindbaarheid
Last but not least: jouw online vindbaarheid. Dat is een vak apart. Hoe zorg je er namelijk voor dat gasten specifiek jouw restaurant uitkiezen? Het is in ieder geval van belang om de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen te gebruiken. Ook is lokale vindbaarheid voor een restaurantwebsite erg belangrijk. Gebruik hiervoor een lokale SEO-strategie voor de stad of het dorp waarin je gevestigd bent. Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Amsterdam? Dan is het van belang dat je vindbaar via Google bent wanneer potentiële gasten zoeken op ‘restaurant Amsterdam’.
Aan de slag met jouw restaurantwebsite
Bekijk jouw restaurantwebsite nog eens goed en houdt bovenstaande punten ernaast. Werk jouw website bij waar nodig om ervoor te zorgen dat jouw website echt opvalt. Kun je hier wel wat hulp en advies bij gebruiken? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag.